پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۲۲:۴۱
علم و فناوری جهان - کد خبر : 15737
شنبه، ۰۷ اسفند، ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰

ادغام والتز؛ دو سیاهچاله کلان پرجرم که قرار است با هم برخورد کنند و ایجاد تابیدگی در فضا و زمان

جسم موجود در فضا که شواهدی از برخورد را نشان می دهد، اختروش نامیده می شود. کوازارها هسته‌های فعال کهکشان‌ها هستند، جایی که یک سیاه‌چاله بسیار پرجرم مواد را از دیسکی که آن را احاطه کرده است می‌مکد. سیاهچاله بسیار پرجرم در برخی از اختروش ها جتی تولید می کند که تقریباً با سرعت نور حرکت می کند.

ادغام والتز؛ دو سیاهچاله کلان پرجرم که قرار است با هم برخورد کنند و ایجاد تابیدگی در فضا و زمان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، تحقیقات جدید منتشر شده توسط اخترشناسان "Caltech" نشان می دهد که دو سیاهچاله بزرگ در 10000 سال آینده با هم ادغام می شوند و پیامدهایی را در سراسر جهان ایجاد می کنند.

به نقل از اسپوتنیک، بر اساس بیانیه مطبوعاتی، دو سیاهچاله عظیم با فاصله تقریباً 9 میلیارد سال نوری در اعماق فضا، هر دو سال یکبار به دور یکدیگر می چرخند. جرم هر یک از سیاهچاله های پرجرم صدها میلیون برابر جرم خورشید ماست.

علاوه بر این، این دو جسم نسبتاً نزدیک هستند و فاصله آنها تنها 1950 واحد نجومی است (تقریبا 50 برابر فاصله خورشید و پلوتو ما). قرار است این دو جسم در حدود 10000 سال آینده، که تنها یک لحظه در تاریخ کیهان است، برخورد کنند، در برخوردی چنان قدرتمند که امواج گرانشی را در سراسر بافت فضا و زمان بفرستد.

PKS 2131-021، اختروش مشاهده شده در مطالعه کنونی، "PSK 2131-021"، متعلق به زیرگروهی از اختروش ها به نام بلازارها است که دارای یک جت به سمت زمین هستند. به گفته دانشمندان، اختروش‌ها دو سیاه‌چاله بسیار پرجرم را احاطه کرده‌اند، اما اثبات مستقیم این موضوع چالش برانگیز است.

علاوه بر این، این اختروش (که از رصدهای 45 سال قبل کشف شد) اکنون دومین امکان شناخته شده برای یک جفت سیاهچاله کلان جرم در فرآیند ادغام است. در یک اختروش معروف به "QJ 287"، اولین جفت شناسایی شده، در فاصله دورتری به دور یکدیگر می چرخند و هر 9 سال یک بار دور خود را کامل می کنند.

اگرچه ادغام کهکشان‌ها گسترده است، نویسندگان ادعا می‌کنند که «نمونه‌های نسبتاً کمی از دو کهکشان با سیاه‌چاله‌های ابرپرجرم (SMBH) در هسته‌هایشان، در فرآیند واقعی ادغام دیده می‌شوند.»

یکی از نویسندگان این مطالعه، تونی ردهد، پروفسور نجوم، این یافته ها را به عنوان یک "رمان پلیسی خوب" توصیف کرد، با توجه به اینکه آنها در سال 2020 با یک مورد غیرعادی، روشنایی بیش از 1000 بلازار را زیر نظر داشتند.

ردهد می‌گوید این اختروش نه تنها به صورت دوره‌ای، بلکه به‌صورت سینوسی تغییر می‌کند. این بدان معناست که الگویی وجود دارد که می توانیم به طور مداوم در طول زمان آن را ردیابی کنیم.

اکثر کهکشان ها، اگر نه همه، از جمله راه شیری خودمان، سیاهچاله های عظیمی در مرکز خود دارند. هنگامی که کهکشان ها با هم برخورد می کنند، سیاهچاله های آنها در مرکز کهکشان تازه ایجاد شده فرو می روند و در نهایت با هم ادغام می شوند و سیاهچاله ای حتی عظیم تر را تشکیل می دهند.

همانطور که سیاهچاله ها به یکدیگر نزدیک می شوند، ساختار فضا و زمان را مختل می کنند و باعث ایجاد امواج گرانشی می شوند که برای اولین بار توسط آلبرت انیشتین پیش پیش بینی شد.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!