جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۹:۴۶
اقتصاد بین الملل - کد خبر : 16050
سه شنبه، ۱۰ خرداد، ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰

ادامه روند عادی سازی روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی

اسرائیل روز سه شنبه یک توافق تجارت آزاد با امارات متحده عربی امضا کرد که اولین توافق تجاری بزرگ این رژیم با یک کشور عربی است که تعرفه های گمرکی بر اساس آن، کاهش یا حذف شده اند و به مرور زمان تجارت دوجانبه سالانه را به بیش از 10 میلیارد دلار افزایش می دهد.

ادامه روند عادی سازی روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، این پیمان پس از ماه ها مذاکره توسط اورنا باربیوای وزیر اقتصاد و صنعت اسرائیل و عبدالله بن طوق المری وزیر اقتصاد امارات متحده عربی در دبی امضا شد.

به نقل از رویترز، تعرفه های گمرک بر 96 درصد کالاها حذف خواهد شد و امارات پیش بینی کرده است که توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع تجارت دوجانبه را طی پنج سال به بیش از 10 میلیارد دلار در سال افزایش می دهد.

ثانی الزیودی، وزیر بازرگانی امارات گفت که این قرارداد تجاری «فصل جدیدی در تاریخ خاورمیانه» است.

وی در توییتر نوشت: «توافق ما رشد را سرعت می‌بخشد، شغل ایجاد می‌کند و به عصر جدیدی از صلح، ثبات و رفاه در سراسر منطقه می‌انجامد.»

این توافق در بحبوحه تشدید خشونت بین اسرائیل و فلسطین امضا شده است.

وزارت خارجه امارات متحده عربی روز دوشنبه، هجوم به مسجد الاقصی در بیت المقدس توسط شهرک نشینان افراطی تحت حمایت نیروهای اسرائیلی را محکوم کرد.

در بیانیه کتبی وزارت امور خارجه همچنین از مقامات اسرائیلی خواسته شده است که مسئولیت کاهش تنش و پایان دادن به تمامی حملات و اقداماتی را که منجر به ادامه تنش ها می شود، برعهده بگیرند و در عین حال بر لزوم اعمال حداکثر خویشتنداری برای جلوگیری از بی ثباتی بیشتر تاکید کنند.

در همان روز به رسانه های دعوت شده گفته شد که دیگر نمی توانند در امضای قرارداد تجاری شرکت کنند و هیچ دلیلی برای این تغییر ناگهانی ذکر نشد.

باربیوای اسرائیلی روز سه‌شنبه به رادیو اسرائیل گفت که در سفرش به امارات «هیچ چیز غیرعادی» درباره خشونت‌های مسجد الاقصی نشنیده است.

دوریان باراک، رئیس شورای بازرگانی امارات و اسرائیل گفت که این توافق تجاری، نرخ مالیات، واردات و مالکیت معنوی را تعیین می کند که شرکت های اسرائیلی بیشتری را تشویق می کند تا دفاتر خود را در امارات متحده عربی، به ویژه در دبی راه اندازی کنند.

این شورا پیش‌بینی می‌کند که تا پایان سال تقریباً 1000 شرکت اسرائیلی در امارات متحده عربی فعالیت خواهند کرد.

بر اساس داده های رسمی اسرائیل، تجارت امارات و اسرائیل در سال 2021 به 1.2 میلیارد دلار رسید.

پیش از امضای این توافق، وزارت اقتصاد اسرائیل گفته بود که این توافق، تعرفه های مواد غذایی، کشاورزی، لوازم آرایشی، تجهیزات پزشکی و دارو را حذف می کند.

باربیوای اسرائیلی روز دوشنبه اظهار کرد: «ما با هم موانع را برطرف خواهیم کرد و تجارت جامع را ترویج خواهیم کرد و فناوری‌های جدید، که پایه محکمی برای مسیر مشترک ما تشکیل می‌دهد، به رفاه شهروندان کمک می‌کند و انجام تجارت را آسان‌تر می‌کند.»

برای امارات نفت خیز، توافق با اسرائیل دومین توافقنامه تجارت آزاد دوجانبه آن پس از امضای توافقنامه مشابه با هند در ماه فوریه است. این کشور در حال مذاکره تجاری دوجانبه با چندین کشور دیگر از جمله اندونزی و کره جنوبی است.

امارات متحده عربی به شدت این معاملات را در تلاش برای تقویت اقتصاد و موقعیت خود به عنوان یک مرکز تجاری بزرگ پس از ضربه ناشی از همه گیری ویروس کرونا دنبال کرده است.

اسرائیل و امارات در سپتامبر 2020 در توافقی با میانجیگری ایالات متحده، برخلاف دهه ها سیاست عربی که خواستار تشکیل کشور مستقل فلسطین قبل از روابط با اسرائیل شده بود، اقدام به عادی سازی روابط کرد.

بحرین و مراکش نیز در همان سال اسرائیل را به رسمیت شناختند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!