چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۱۳:۱۷
بین الملل - کد خبر : 2189
يكشنبه، ۲۰ بهمن، ۱۳۹۸ - ۹:۰۰

اخراج دو شاهد کلیدی ماجرای استیضاح ترامپ

ترامپ پس از تبرئه شدن در این استیضاح، دو تن از شاهدان سرشناس دادرسی را اخراج کرد.

اخراج دو شاهد کلیدی ماجرای استیضاح ترامپ

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ایران زمین،ترامپ پس از تبرئه شدن در این استیضاح، دو تن از شاهدان سرشناس این دادرسی را اخراج کرد. منتقدان این اخراج‌ها را انتقام‌گیری می‌دانند.

در حالی که الکساندر ویندمن، از شاهدان کلیدی پرونده اوکراین در روند دادرسی استیضاح ترامپ در کنگره آمریکا، دیروز جمعه به بیرون از کاخ سفید هدایت شده بود، گوردون ساندلند، سفیر ایالات متحده در اتحادیه اروپا نیز طی اطلاعیه‌ای از کنار گذاشته شدن خود از این مقام خبر داد.

سرهنگ الکساندر ویندمن، کارشناس شورای امنیت ملی آمریکا در امور اوکراین، به گفته دیوید پرسمن وکیل‌اش روز جمعه ۱۸ بهمن (هفتم فوریه)، توسط مأموران حراست کاخ سفید به خارج از این مجموعه هدایت شد.پرسمن این اقدام را مورد انتقاد قرار داد و گفت، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، از این کارمند بلندپایه به خاطر بیان حقیقت انتقام گرفته است.

ویندمن سال گذشته میلادی تماس تلفنی ۲۵ ژوئیه ترامپ با همتای اوکراینی‌اش ولودیمیر زلنسکی را "نامعقول" ارزیابی کرده و نگرانی خود از آن را با وکیل شورای امنیت ملی آمریکا در میان گذاشته بود.

در پی این ماجرا اپوزیسیون حزب دموکرات روند محاکمه استیضاح ترامپ را به اتهام "سوءاستفاده از قدرت" و مانع‌تراشی در برابر تحقیقات کنگره آمریکا به جریان انداخت. جمهوری‌خواهان اما چهارشنبه گذشته با اکثریت خود در سنای آمریکا ترامپ را از این اتهامات تبرئه کردند.

ترامپ متهم بود که زلنسکی را برای انجام تحقیقات قضایی علیه فرزند جو بایدن، رقیب انتخاباتی بالقوه‌اش از حزب دموکرات، تحت فشار قرار داده تا بتواند از این موضوع برای تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به نفع خود بهره‌برداری کند.

در حالی که دموکرات‌ها می‌گفتند که ترامپ کمک نظامی ۳۹۱ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین را به راه‌اندازی تحقیقات علیه بایدن توسط این کشور وابسته کرده بوده، ترامپ و اکثریت جمهوری‌خواهان با وجود تمامی اسناد و شواهد، این اتهام را رد می‌کردند.

روزنامه نیویورک‌تایمز بخشی از اطلاعیه گوردون ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا را منتشر کرده که نشان می‌دهد او از اخراج خود مطلع شده است. ساندلند نیز در جریان دادرسی استیضاح ترامپ در کنگره آمریکا تأیید کرده بود که پذیرش رئیس جمهوری اوکراین به کاخ سفید و نیز کمک‌های نظامی به این کشور به راه‌اندازی تحقیقات علیه بایدن وابسته شده بوده است.

ساندلند تأکید کرده بود که او و دیگر دیپلمات‌ها نمی‌خواسته‌اند کمک‌ها به اوکراین را به هیچ شرطی مشروط کنند، اما او به عنوان مأمور منصوب ترامپ، مجبور بوده به "دستورات رئیس جمهوری" عمل کند. به گفته ساندلند، از جمله این دستورات این بوده که او و دیگر دیپلمات‌ها بایستی در رابطه با اوکراین با رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ، همکاری میکردند. ساندلند با تأکید بر اینکه آنها با اکراه به این دستورات عمل کرده‌اند افزوده بود: «ما راضی نبودیم درباره دستورالعمل‌های رئیس جمهوری با رودی صحبت کنیم.»

سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا در عین حال تأکید کرده بود که ترامپ در برابر او هرگز شخصا کمک‌های نظامی به اوکراین را به تحقیقات در مورد بایدن پیوند نزده، بلکه او خود به این نتیجه رسیده که چنین ارتباطی وجود دارد.

بسیاری از ناظران معتقدند که گوردون ساندلند، هتل‌دار ثروتمند، بالاترین مقام سفارت آمریکا در بروکسل را به عنوان پاداش کمک مالی میلیونی‌اش برای برگزاری مراسم تحلیف ترامپ گرفته است.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!