شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۰:۳۱
بهداشت و درمان - کد خبر : 13961
سه شنبه، ۰۲ آذر، ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰

اختلال بیش فعالی، شانس ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر را افزایش می دهد

مطالعه ای جدید نشان می دهد بزرگسالانی که با اختلال کمبود توجه و بیش فعالی دست و پنجه نرم می کنند، چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD) هستند.

اختلال بیش فعالی، شانس ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر را افزایش می دهد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه تورنتو کانادا انجام شد نشان داد که از هر چهار بزرگسال زیر 40 سال که مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) هستند، یک نفر از نوعی اضطراب رنج می برد.

به نقل از العربیه، اسمه فولر تامسون، نویسنده اصلی مطالعه و استاد دانشکده مددکاری اجتماعی تورنتو، در بیانیه‌ای گفت: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که بزرگسالان مبتلا به ADHD چقدر در برابر اختلالات اضطراب فراگیر آسیب‌پذیر هستند.»

او ادامه داد: «مطالعات زیادی وجود دارد که ADHD در بزرگسالان را با افسردگی و خودکشی مرتبط می کند؛ اما توجه کمتری به اختلالات اضطراب فراگیر و سایر پیامدهای نامطلوب آن در طول زندگی شده است.»

محققان دریافتند که بزرگسالان مبتلا به ADHD با وجود در نظر گرفتن عوامل مختلفی که می تواند بر سلامت روان آن ها تأثیر بگذارد، مانند تجربیات دوران کودکی، سوء مصرف مواد و جمعیت شناسی اجتماعی و غیره، دو برابر بیشتر احتمال دارد که دچار اضطراب شوند.

 

زنان بالغ بیشتر در معرض خطر ابتلا به اضطراب هستند

محققان مجموعه ای از عوامل مرتبط با GAD را در میان افرادی که ADHD داشتند شناسایی کردند و دریافتند که پاسخ دهندگان زنی که در این مطالعه شرکت کردند تقریباً پنج برابر بیشتر دارای اضطراب فراگیر بودند.

اندی مک نیل، یکی از نویسندگان این مقاله، فارغ التحصیل اخیر کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی از دانشگاه تورنتو، بیان کرد: «بیش فعالی در دختران و زنان به شدت کمتر تشخیص داده شده و تحت درمان قرار گرفته است.»

مک نیل افزود: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که زنان مبتلا به ADHD ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به اضطراب باشند، و بر نیاز به حمایت بیشتر از زنان مبتلا به ADHD تأکید می‌کند.»

 

تجارب نامطلوب دوران کودکی شانس ابتلا به اضطراب را افزایش می دهد

بزرگسالانی که در دوران کودکی خود تجربیات منفی مانند آزار جنسی یا فیزیکی یا تجاوز یا خشونت خانگی را پشت سر گذاشته بودند، سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به GAD بودند.

این مطالعه نشان داد که شصت درصد از کسانی که با ADHD دست و پنجه نرم می کردند و دارای اختلالات اضطرابی بودند، حداقل یکی از این تجربیات نامطلوب دوران کودکی را تجربه کردند.

روابط نزدیک کم با اطرافیان، درآمد کمتر از 40000 دلار در سال و سابقه اختلالات افسردگی اساسی نیز از عوامل مرتبط با GAD در میان بزرگسالان مبتلا به ADHD در نظر گرفته می شود.

لورن کریک، یک فارغ‌التحصیل اخیر از دانشگاه تورنتو و یک مددکار اجتماعی در بیمارستان عمومی تورنتو، گفت: «این نتایج اهمیت غربالگری بیماری‌های روانی و پرداختن به علائم افسردگی را هنگام ارائه حمایت از افراد مبتلا به ADHD نشان می‌دهد.»

او پیشنهاد کرد: «افرادی که بیش فعالی، اضطراب فراگیر و افسردگی را تجربه می‌کنند، گروه آسیب‌پذیری هستند که ممکن است نیاز به اطلاع رسانی هدفمند توسط متخصصان سلامت داشته باشند.»

بسیار مهم است که آن هایی که مبتلا به ADHD هستند و با مشکلات سلامت روان دست و پنجه نرم می کنند، از پزشک خانواده خود یا سایر متخصصان سلامت روان از جمله مددکاران اجتماعی، روانشناسان و روانپزشکان کمک بگیرند. 

فولر تامسون گفت: «درمان‌های مؤثر مانند درمان شناختی رفتاری در دسترس هستند و می‌توانند کیفیت زندگی را به‌طور چشمگیری بهبود بخشند.»

 

منبع: www.alarabiya.net

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!