پنجشنبه، 30 فروردين، 1403 | Thursday 18th of April 2024
۲۲:۳۵
نظامی بین الملل - کد خبر : 11983
پنجشنبه، ۰۴ شهريور، ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰

احمد مسعود از مطرح نبودن اتش بس با طالبان خبر داد

احمد مسعود، از رهبران مخالف طالبان که با نیروهایش در دره پنجشیر واقع در شمال شرق کابل مستقر گردیده است هرگونه توافق آتش‌بس با طالبان را رد کرد

احمد مسعود از مطرح نبودن اتش بس با طالبان خبر داد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین،  احمد مسعود، از رهبران مخالف طالبان که با نیروهایش در دره پنجشیر واقع در شمال شرق کابل مستقر گردیده است هرگونه توافق آتش‌بس با طالبان را رد کرد.

بر اساس این گزراش احمد مسعود  فرزند احمدشاه مسعود (یکی از چهره‌های شاخص مقاومت افغانستان که در سال ۲۰۰۱ میلادی توسط نیروهای القاعده به شهادت رسید) در جریان گفتگو با هفته‌نامه «پاری مچ» فرانسه که متن آن روز شنبه ۲۱ اوت، ۳۰ مرداد، منتشر شد، اعلام کرد: بحث توقف جنگ وجود ندارد. مقاومت ما اینجا در پنجشیر تازه آغاز شده است.

احمد مسعود در ادامه این گفتگو اظهار داشت: شایعات تسلیم شدن جنگجویانش در برابر نیروهای طالبان را «تبلیغاتی» و «اطلاعات غلط» خواند .

وی  در ادامه خود را «مرد صلح» توصیف ‌کرده و افزود: «صحبت کردن یک چیز است؛ ما می‌توانیم صحبت کنیم؛ ما در همه جنگ‌ها صحبت می‌کنیم. اما تسلیم شدن چیز دیگری است و من تکرار می‌کنم نه برای من و نه فرماندهانم اصلا موضوع تسلیم شدن مطرح نیست.»

احمد مسعود تصریح کرد: «من هرگز یک صلح تحمیلی را که تنها دلیل آن ایجاد ثبات باشد نمی‌پذیرم. همچنین نمی‌توانم خطای تاریخی کسانی را که تا هشت روز پیش در کابل بودند فراموش کنم. من از آنها درخواست سلاح کرده بودم و آنها درخواستم را رد کردند، اکنون این سلاح‌ها، توپخانه‌ها، هلی‌کوپترها و تانک‌های ساخت آمریکا در دست طالبان است.»

اسلامگرایانی که کابل را در ۱۵ اوت به تصرف خود درآوردند، اکنون تقریباً کل کشور را به جز دره پنجشیر تحت کنترل خود دارند؛ یعنی جایی که یک جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود و امرالله صالح، معاون رئیس جمهوری فراری این کشور شکل گرفته است.

این در حالیست که گروه طالبان روز دوشنبه تأیید کرد که پنجشیر را محاصره کرده اما مذاکر با جبهه مقاومت را به نبرد ترجیح می‌دهد.

مضاف بر این سخنگوی «جبهه مقاومت ملی افغانستان» که احمد مسعود یکی از رهبران آن است نیز پیش‌تر به خبرگزاری فرانسه گفته بود این جنبش آماده مقاومت در برابر هرگونه تهاجم از سوی طالبان و همزمان، آماده مذاکره با آنها درباره تشکیل یک دولت فراگیر است.

خاطر نشان میگردد،پیش از این طی سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی، یعنی پنج سالی که طالبان افغانستان را در کنترل داشتند، پنجشیر یکی از معدود سرزمین‌هایی بود که نیروهای طالبان هرگز نتوانستند به آنجا دست یابند.ذبیح الله مجاهد: توافق صلح نزدیک است

لازم به ذکر است،سخنان احمد مسعود درباره مقاومت در حالی بیان شده که ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرده که جنگ از دید طالبان تمام شده است و درباره پنجشیر نیز «۸۰ درصد مطمئن هستیم که جنگی نخواهد بود».

علاوه بر این اظهارات احمد مشعود در حالی مطرح گردیده که بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، ذبیح ا... مجاهد روز چهارشنبه در گفتگو «شمشاد نیوز» اعلام کرده است که طالبان در آینده نزدیک با نیروهای مقاومت در ولایت پنجشیر به «توافق صلح» می‌رسند.

مجاهد در ادامه بیان داشته است: «ما با مردم پنجشیر در تماس هستیم. ما با بزرگان، افراد بانفوذ و فرماندهان جهادی در حال مذاکره هستیم. به زودی با مذاکرات و بدون جنگ مشکل حل خواهد شد. من ۸۰ درصد اطمینان دارم که نیازی به جنگ نخواهد بود و بر اساس اطلاعات ما، به زودی توافق صلح حاصل می‌شود.»

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 30 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!