پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۸:۰۲
تغذیه - کد خبر : 10244
يكشنبه، ۲۳ خرداد، ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰

احتمال ابتلا افراد گیاه‌خوار به نوع حاد کرونا پایین است

در افرادی که برنامه غذایی گیاهی دارند مانند گیاهخوارها و وگان‌ها (گیاهخواری مطلق) یا افرادی که تنها از گوشت ماهی تغذیه می‌کنند، احتمال ابتلا به نوع وخیم کرونا بسیار پایین است.

احتمال ابتلا افراد گیاه‌خوار به نوع حاد کرونا پایین است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین،‌ محققان انگلیسی در طی آزمایشات جدیدی که انجام داده‌اند، متوجه شدند در افرادی که برنامه غذایی گیاهی دارند مانند گیاهخوارها و وگان‌ها (گیاهخواری مطلق) یا افرادی که تنها از گوشت ماهی تغذیه می‌کنند، احتمال ابتلا به نوع وخیم کرونا بسیار پایین است.

در این مطالعه داده‌های کارکنان بخش درمان شش کشور جهان از جمله انگلیس را بررسی شد. این مطالعه متشکل از پرسشنامه‌ای آنلاین برای بررسی ارتباط میان این بیماری‌ تنفسی و برنامه‌ غذایی بود و از ۲۳۰۰ نفر که به کرونا مبتلا نشده بودند و ۵۶۸ نفر که مبتلا شده بودند نظرسنجی شد.

از شرکت‌کنندگان خواسته شد برنامه غذایی را که در سال قبل از ابتلا به کووید داشتند در نظر بگیرند و ۱۱ گزینه داده شد: غذاهای کامل و فراوری‌نشده، برنامه غذایی گیاهی؛ برنامه غذایی کیتو؛ برنامه غذایی گیاهخواری؛ برنامه غذایی مدیترانه‌ای؛ برنامه غذایی ماهی‌خواری؛ برنامه غذایی پالئو یا پارینه‌سنگی؛ برنامه غذایی کم‌چربی؛ برنامه غذایی با کربوهیدرات پایین؛ برنامه غذایی با پروتئین بالا؛ سایر موارد؛ هیچ‌کدام.

از میان کسانی که به کوویدـ‌۱۹ مبتلا شده بودند، ۱۳۸ نفر بروز علائم متوسط تا وخیم را گزارش کردند، در حالی که ۴۳۰ نفر گفتند بروز بیماری در آن‌ها خفیف یا بسیار خفیف بود. از ۵۶۸ نفر شرکت‌کننده‌ای که گفتند پیش‌تر بیمار شده بودند، فقط ۴۱ نفر گفتند که برنامه غذایی گیاهی را دنبال کرده بودند و فقط ۴۶ نفر پس از رعایت برنامه غذایی گیاهی یا ماهی‌خواری، بیمار و بدحال شده بودند.

نتایج بدست آمده نشان داد که گیاهخوارها ۷۳ درصد کمتر به نوع وخیم کرونا مبتلا می‌شوند و ماهی‌خوارها در مقایسه با کسانی که گوشت قرمز و سفید می‌خورند، ۵۹ درصد کمتر بیمار و بدحال می‌شوند. و برنامه‌های غذایی با کربوهیدرات پایین و پروتئین بالا با افزایش احتمال ابتلا به نوع متوسط تا وخیم بیماری مرتبط باشند، هرچند یافته‌ها در این مورد از نظر آماری قابل‌ملاحظه نیست.

گونتر کونله، پروفسور تغذیه و علوم غذایی در دانشگاه ردینگ، در همین زمینه گفت: از آغاز همه‌گیری جهانی، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره تاثیر برنامه غذایی بر میزان خطر بیماری مطرح بوده است.

در این آزمایش از شرکت‌کنندگان درباره برنامه غذایی‌شان پس از تشخیص کوویدـ‌۱۹ پرسیده شد، و کاملا متکی به گزارش خود افراد است و داده‌های بسیاری نشان داده است که گزارش غذایی خود افراد قابل اطمینان نیست. از این رو احتمال اشتباه وجود دارد هر چند نتایج بدست آمده در در نشریه پزشکی انگلیسی تغذیه، پیشگیری و سلامت (The BMJ Nutrition, Prevention and Health) منتشر شده است.

 پروفسور فرانسوا بلو، از موسسه ژنتیک یوسی‌ال می گوید: اندازه نمونه مورد بررسی مناسب است و به نظر می‌رسد تحلیل‌ها درست انجام شده است. شاید برای تایید ارتباط مستقیم سببی میان برنامه غذایی و شدت بروز بیماری کوویدـ‌۱۹ به راستی‌آزمایی و بررسی بیشتر نیاز باشد.

به گفته وی پزشکانی که برنامه‌های غذایی گیاهی یا ماهی‌خواری دارند در صورت ابتلا، به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کمتر در معرض خطر بروز علائم وخیم کوویدـ‌۱۹ قرار دارند.

 

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تغذیه
پربیننده‌ترین اخبار تغذیه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!