جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۶:۳۵
پنجشنبه، ۱۵ دي، ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

اتاق باروتی به نام شرق آسیا؛ سئول ارتش خود را بازسازی می کند

بعد از ژاپن، حالا کره جنوبی هم اعلام کرده که قصد دارد بودجه نظامی خود را چند برابر کند.

اتاق باروتی به نام شرق آسیا؛ سئول ارتش خود را بازسازی می کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، وزارت دفاع کره جنوبی چند روز پیش اعلام کرد که این کشور قصد دارد ظرف 5 سال آینده ۵۶۰ میلیارد وون (۴۴۱.۲۶ میلیون دلار) را برای افزایش توانایی‌ هایش جهت "مقابله با پهپادهای کره شمالی" هزینه کند.

کره جنوبی در کنار افزایش بودجه نظامی، شروع به ساخت تجهیزات نظامی بومی خود هم کرده است. یکی از مقامات رسمی وزارت دفاع کره جنوبی در این رابطه گفته است: برنامه سلاح لیزری در فاز آزمایشی قرار دارد و انتظار می ‌رود استقرار آن در سال ۲۰۲۷ آغاز شود. همچنین سیستم پارازیت ‌انداز توانایی ما را نسبت به پهپادهای کوچک بهبود خواهد بخشید.

افزایش اقدامات نظامی کره شمالی و آزمایش های بالستیکی این کشور باعث نگرانی همسایه جنوبی شده است. وزارت دفاع کره جنوبی در همین رابطه گفته است: ما توانایی عظیم خود را در حوزه "مجازات" و "اقدامات تلافی‌جویانه" تقویت خواهیم کرد تا تاسیسات کلیدی کره شمالی را در صورت "حمله هسته‌ای" یا استفاده از "تسیحات کشتار جمعی"، نابود کنیم.

هم ژاپن و هم کره جنوبی این را فهمیده اند که دیگر آمریکا قادر نیست از آنها حمایت کند. تهدیدات منطقه شرق دور هر لحظه بیشتر می شود. قدرت گیری کره شمالی و ساخت موشک های بالستیک مختلف، فعالیت ارتش چین در آبهای مشترک و تایوان و جنگ روسیه و اوکراین همه و همه باعث شده که متحدان آسیایی آمریکا یعنی ژاپن و کره جنوبی نگران شوند. عدم حمایت همه جانبه از طرف واشنگتن هم نگرانی آنان را بیش از پیش کرده است. به همین علت، هم توکیو و هم سئول تصمیم گرفته اند که خود دست به کار شده و برای مقابله با تهدیدات کره شمالی، چین و حتی روسیه ارتش های داخلی خود را احیاء یا تقویت کنند.

 

مروری بر قدرت نظامی کره شمالی/ سئول در چه زمینه هایی ضعف دارد؟

اما کدام بخش از ارتش کره جنوبی بیش از همه احتیاج به تقویت دارد؟ بررسی اطلاعات نظامی نشان می دهد وضعیت نظامی سئول تا حدی شبیه توکیو است اما همچنان در برخی زمینه ها ضعف دارد.

ارتش کره جنوبی در حال حاضر 555 هزار سرباز دارد. این در حالی است که همسایه شمالی این کشور بیش از 1 میلیون و 300 هزار سرباز در اختیار دارد. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که ارتش کره جنوبی 2 میلیون و 750 هزار سرباز ذخیره (رزرو) دارد و کره شمالی 600 هزار سرباز ذخیره دارد.

وضعیت خودروهای زرهی کره جنوبی نسبت به همسایه شمالی و به خصوص چین خیلی خوب نیست. سئول 2 هزار و 606 تانک دارد. حدود 4 هزار و 380 خودرو زرهی، 7 هزار و 468 توپخانه و 3 هزار و 40 توپخانه خود کششی دارد و به 574 راکت انداز هم مجهز است. این در حالی است که کره شمالی 6 هزار تانک، 4 هزار خودرو زرهی، 13 هزار توپخانه، 4 هزار و 500 توپخانه خود کششی و 4 هزار راکت انداز دارد. این آمار نشان می دهد که تعداد توپخانه و راکت انداز کره شمالی خیلی بیشتر از کره جنوبی است و سئول باید در این زمینه فعالیت کند.

در زمینه نیروی هوایی، وضعیت کره جنوبی نسبت به همسایۀ شمالی اش بهتر است. کره یک هزار و 585 هواپیمای جنگی دارد. سئول 156 جنگنده، 371 هواپیمای چندمنظوره و 757 هلی کوپتر دارد. یکی از نقاط ضعف ارتش کره جنوبی هواپیمای تهاجمی (Attack Aircraft) است. ارتش کره هیچ هواپیمای تهاجمی ندارد. این در حالی است که پیونگ یانگ 188 هواپیمای تهاجمی دارد. چین هم 120 هواپیمای تهاجمی دارد. جالب اینکه ژاپن هم هیچ هواپیمای تهاجمی در اختیار ندارد و این نشان می دهد نقاط ضعف و قوت توکیو و سئول شباهت بسیار زیادی به هم دارند.

اما نیروی دریایی؛ کره جنوبی 195 ناو جنگی دارد. سئول 2 ناوهواپیمابر دارد. این در حالی است که کره شمالی هیچ ناوهواپیمابری ندارد. البته چین در این زمینه قدرتمند است و 4 ناوهواپیمابر دارد. ژاپن هم 4 ناوهواپیمابر در اختیار دارد. سئول 22 زیردریایی، 11 ناوچه سبک، 18 ناوچه و 12 ناوشکن دارد. این در حالی است که نیروی دریایی چین 74 زیردریایی، 73 ناوچه سبک، 54 ناوچه و 38 ناوشکن دارد. البته وضعیت کره شمالی در این زمینه متفاوت است. پیونگ یانگ 967 ناو در اختیار دارد که چند برابر بیشتر از ناوهای کره جنوبی است اما بیشتر این ناوها قدیمی یا ساده اند. پیونگ یانگ هیچ ناوشکن، ناوچه یا ناوچه سبکی ندارد. اما تعداد زیردریایی هایش زیاد است. کره شمالی 72 زیردریایی در اختیار دارد. بنابراین، کره جنوبی برای مقابله با تهدیدات کره شمالی و چین باید به خنثی کننده های زیردریایی های آنها فکر کرده و برای آن چاره ای بیندیشد.

 

هوش مصنوعی، نقطه قوت سئول

کره جنوبی یکی از کشورهایی است که پیشرفت زیادی در زمینه «هوش مصنوعی» داشته است. وزارت دفاع این کشور اعلام کرده که قصد دارد هوش مصنوعی را به اندازه بسیار وسیع در تجهیزات نظامی جدید به کار بگیرد. باید دید کره می تواند از طریق هوش مصنوعی به تسلیحاتی دست یابد که بتوانند با تهدیدات چین و کره شمالی مقابله کنند یا نه؟

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار شرق آسیا و اقیانوسیه
پربیننده‌ترین اخبار شرق آسیا و اقیانوسیه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!