پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۰:۳۹
علم و فناوری جهان - کد خبر : 15419
يكشنبه، ۱۰ بهمن، ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰

ابعاد فوران تونگا چقدر بود؟

فوران انفجاری آتشفشان تونگا ممکن است یکی از بزرگترین فوران های ثبت شده با چنین جزئیاتی باشد. این انفجار از فضا قابل مشاهده بود و تصاویری از توده خاکستر عظیم در روزهای بعد در فضای مجازی پخش شد. اما این فوران چقدر بزرگ بود؟

ابعاد فوران تونگا چقدر بود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، این آتشفشان زیر آب با انفجاری کر کننده در 15 ژانویه فوران کرد و باعث سونامی مرگباری شد، جزایر را خاکسترپوش کرد و ارتباطات جزیره 105000 نفری تونگا را قطع کرد.

به نقل از رویترز، این رویداد با جزئیات شگفت انگیزی توسط ماهواره هایی از جمله ماهواره "NOAA GOES-West" ثبت شده است.

بررسی مراحل فوران در فواصل زمانی مختلف به ما این امکان را می دهد تا گسترش ستون عظیمی از مواد آتشفشانی را بررسی کنیم؛ ستونی که آتشفشان شناسان آن را "چتر ابری" می نامند.

در حوالی زمان فوران اولیه، ابری به ابعاد 38 کیلومتر به اتمسفر رانده می شود. قطر آن تقریباً دو برابر طول منهتن نیویورک است. یک ساعت بعد، به نظر می رسد که عرض آن حدود 650 کیلومتر است، که شامل امواج ضربه ای در اطراف لبه آن می شود.

به گفته سیمون کارن، آتشفشان شناس میشیگان در وبلاگ ناسا، مقیاس چتر ابری تونگا با فوران پیناتوبو در فیلیپین در سال 1991 قابل مقایسه است و یکی از بزرگترین فوران های ثبت شده در دوره ماهواره ها، محسوب می شود.

 

چشم انداز های متفاوت

تصاویر ماهواره ای این رویداد، بیشتر اقیانوسی را نشان می دهد که جزایر پراکنده تونگا و فیجی در آن به سختی قابل مشاهده است. مقایسه اندازه واقعی فوران در چنین بخش دورافتاده‌ای از اقیانوس آرام جنوبی، دشوار است.

با قطر 650 کیلومتر، این ابر بیشتر بریتانیا و سواحل شرقی ایرلند را می پوشاند و تقریباً به اندازه سرزمین اصلی اسپانیا است.

در مقایسه با بخش هایی از ایالات متحده، بخش بزرگی از فلوریدا یا بخشی از کالیفرنیا، از سانفرانسیسکو تا لس آنجلس را پوشش می دهد.

اگر مقیاس فوران را با آسیای جنوب شرقی مقایسه کنیم، کامبوج و بخشی از لائوس، ویتنام و تایلند را در بر می گیرد یا تقریباً تمام کره شمالی و جنوبی را محو می کند.

اگر مقیاس فوران را بر روی منطقه کوه سینا مصر قرار دهیم، اسرائیل را می پوشاند و به اردن و دریای مدیترانه هم می رسد. همچنین به اندازه کافی بزرگ است که شاخ آفریقا را پنهان کند.

دانشمندان هنوز در حال تعیین شاخص انفجار آتشفشانی این فوران هستند؛ شاخص اندازه گیری که از 1 تا 8، قابلیت انفجار فوران ها را بررسی می کند. پیناتوبو، که مشابه فوران تونگا در نظر گرفته می شود، امتیاز 6 را در این شاخص کسب کرد.

ریمود کاس، آتشفشان شناس در دانشگاه موناش استرالیا، گفت: «پیناتوبو ستون فورانی از گاز و خاکستر تولید کرد که 40 کیلومتر در جو بالا رفت، در حالی که داده های اولیه در مورد فوران تونگا نشان می دهد که ستون گاز و خاکستر حداقل 20 کیلومتر ارتفاع داشته است.»

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!