شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۰۶:۵۷
محیط زیست - کد خبر : 12842
سه شنبه، ۰۶ مهر، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

ابرهای کوچک راه حل نجات سد بزرگ مرجانی استرالیا

دانشمندان استرالیایی برای کند کردن سرعت سفید شدن مرجان های سد بزرگ مرجانی استرالیا بر اثر افزایش دما و آب های گرم، قطرات آب اقیانوس را به آسمان می پاشند تا ابرهایی را برای حفاظت از این گنجینه محیطی ایجاد کنند.

ابرهای کوچک راه حل نجات سد بزرگ مرجانی استرالیا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، محققانی که روی پروژه موسوم به "روشنایی ابری" کار می کنند، گفتند که از یک توربین برای اسپری کردن ذرات میکروسکوپی آب دریا برای غلیظ شدن ابرهای موجود و کاهش تابش نور خورشید در بزرگترین اکوسیستم صخره های مرجانی جهان واقع در سواحل شمال شرقی استرالیا استفاده می کنند.

به نقل از رویترز، دنیل هریسون، مدرس ارشد در دانشگاه کراس جنوبی، که این پروژه را اجرا می کند، گفت: "قطرات آب تبخیر می شوند و فقط کریستال های نمکی کوچکی در جو باقی می مانند و بخار آب در اطراف آنها متراکم می شود و ابر ایجاد می کند."

هریسون می گوید: "اگر این کار را برای مدت طولانی، مثلاً چند هفته تا چند ماه انجام دهیم، زمانی که مرجان ها با موج گرمای دریایی مواجه می شوند، می توانیم دمای آب را در منطقه پایین بیاوریم."

این گروه محققان دومین آزمایش خود را در ماه مارس انجام دادند. پایان تابستان در نیمکره جنوبی هنگامی که صخره مرجانی در شمال شرقی استرالیا در گرمترین حالت خود قرار دارد، داده های ارزشمندی را در مورد اتمسفر هنگامی که مرجان ها بیشتر در معرض سفید شدن هستند در اختیار دانشمندان قرار داد.

ترکیبی از نور و آب گرم باعث سفید شدن مرجان ها می شود. هریسون گفت، با کاهش نور تابیده شده روی صخره ها تا 6 درصد در تابستان، نرخ سفید شدن مرجان ها در اکوسیستم زیر دریا 50 تا 60 درصد کاهش می یابد.

اما تأثیرات این ابرها در طول زمان کاهش می یابد؛ مگر اینکه اقدامات دیگری برای کند کردن تغییرات اقلیمی زمین صورت پذیرد.

وی گفت: "اگر ما واقعاً اقدامات قوی در زمینه تغییرات آب و هوایی انجام دهیم، مدل سازی نشان می دهد که این روش برای جلوگیری از کاهش صخره های مرجانی کافی است و در واقع همزمان با کاهش تولید کربن در جهان، این صخره ها با این روش نجات می یابند."

یکی از مشهورترین جاذبه های طبیعی استرالیا، صخره مرجانی است؛ که توسط سازمان ملل متحد در فهرست میراث جهانی در معرض خطر قرار گرفته است، اگرچه پس از تلاش های استرالیا، این پدیده طبیعی از این لیست خارج شد.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار محیط زیست
پربیننده‌ترین اخبار محیط زیست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!