چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۲۳:۰۵
تحلیل نظامی - کد خبر : 16404
پنجشنبه، ۲۷ مرداد، ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

ائتلاف پهپادی ایران با روس ها و همسایگان؛ نبرد پرنده ایرانی و ترکیه‌ای در جنگ اوکراین

با ورود احتمالی پهپادهای ایران به جنگ، احتمالا اوکراین و روسیه وارد جنگ پهپادی شده و پرنده های ایران و ترکیه نیز جلودار این نبرد خواهند بود.

ائتلاف پهپادی ایران با روس ها و همسایگان؛ نبرد پرنده ایرانی و ترکیه‌ای در جنگ اوکراین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، سردار علی بلالی مشاور عالی فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از برگزاری هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی نظامی شکار شاهین ۲۰۲۲ در حوزه پهپادی با حضور چهار کشور از صبح دوشنبه در کاشان خبر داد. وی افزود: تیم هایی از کشورهای ایران، روسیه، بلاروس و ارمنستان در این دوره از مسابقات حضور دارند و جمهوری اسلامی ایران با یک تیم در مسابقات بین المللی نظامی پهباد شکار شاهین شرکت می‌کند.

مشاور عالی فرمانده نیروی هوا فضا و سخنگوی این دوره از مسابقات ابراز داشت: بیش از ۷۰ نفر از نظامیان کشورهای یادشده در این دوره از مسابقات در پنج مرحله آمادگی جسمانی و تیراندازی و چهار بخش پهبادی شامل شناسایی هوایی در سه روز، حمایت هوایی و تصحیح آتش توپخانه، شناسایی در شب و پیوستگی شناسایی به رقابت می‌پردازند.

 

 مسابقاتی که هژمونی می آفریند

به نظر می رسد برگزاری رویداد نظامی و هوایی مهمی همچون مسابقات پهپادی کاشان می تواند تاثیر زیادی در نشان دادن قدرت پهپادی ایران داشته باشد. برگزاری این رویداد در شهر کاشان که قطب ساخت پهپادهای تخصصی است و نیز مشارکت سه کشور روسیه، بلاروس و ارمنستان که اهمیت استراتژیک زیادی در شمال ایران دارند نشان می دهد که ایران تبدیل به قطب پهپادی منطقه شده است.

این رویداد باعث توجه بسیاری از رسانه های خارجی به ایران شده است. الجزیره قطر در گزارشی به این رویداد مهم نظامی پرداخته است. نویسنده گزارش تاکید دارد که برگزاری مسابقات پهپادی سومین مسابقات نظامی در یک سال اخیر است که ایران میزبانی آن را بر عهده داشته است. دو مورد قبل مربوط به مسابقات غواصی ارتش ها در کنارک جنوبی و مسابقات تک تیراندازی در مرکز یزد توسط نیروی زمینی سپاه بوده است.

برگزاری مسابقات نظامی توسط ایران نشان می دهد که این کشور در زمینه شاخص های نظامی در حال فعالیت بسیار زیادی است. این اتفاق همچنین باعث نزدیکی نظامی ایران به کشورهای مهم منطقه به خصوص قفقاز می شود.

حالا ایران توانسته در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین قطب منطقه شود. الجزیره در همین رابطه به تعامل پهپادی ایران و روسیه در ماه های اخیر اشاره داشته و تاکید می کند: " این مسابقه پهپادی چند ماه پس از ادعای ایالات متحده مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد «صدها» پهپاد از ایران بخرد تا در جنگ اوکراین استفاده کند، برگزار می‌شود."

الجزیره در این رابطه می نویسد: "شبکه آمریکایی CNN هفته گذشته در گزارشی گفت که ایالات متحده معتقد است مقامات روسی قبلاً جلسات آموزشی در ایران برگزار کرده اند. CNN پیش از این گزارش داده بود که ایالات متحده معتقد است که مقامات روسی از چندین هواپیمای بدون سرنشین ایرانی با قابلیت حمل تسلیحات در فرودگاهی در کاشان دیدن کرده اند. با این حال، ایران تاکید کرده است که برای تشدید جنگ در اوکراین هیچ اقدامی نمی کند و این بحران باید از طریق گفتگو حل و فصل شود."

الجزیره مدعی است تهران و مسکو به طور فزاینده‌ای در حال توسعه روابط خود (در زمینه نظامی) هستند و یک نمونه مشخص دیگر در این رابطه، ساخت ماهواره ای است که اخیرا روسیه برای ایران ساخت و در قزاقستان به هوا پرتاب شد.

 

 تقابل پرنده ایرانی و ترکیه ای

اگر ادعای برخی رسانه ها درست باشد و پهپادهای ایرانی توسط روسیه خریداری شده باشند تا به جنگ اوکراین بروند باید گفت‌ که احتمالا در اوکراین جنگ نیابتی پهپادهای ایران و ترکیه را شاهد خواهیم بود. پیش از این نیز بسیاری از این گفتند که اوکراین با دریافت پهپادهای Bayraktar ترکیه عملیات های فراوانی را علیه ارتش روسیه فراهم دیده و ضربات شدیدی را هم به نیروهای مسکو وارد آورده است. علت روی آوردن روسیه به پهپادهای ایران هم همین نقیصه و ضعف بود. روسیه در زمینه پهپادی ضعیف است و برای توازن جنگ به پهپادهای ایران احتیاج دارد.

با ورود احتمالی  پهپادهای ایران به جنگ، احتمالا اوکراین و روسیه وارد جنگ پهپادی شده و پرنده های ایران و ترکیه نیز جلودار این نبرد خواهند بود. 

علیرضا مجیدی

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل نظامی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل نظامی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!