جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۶:۴۰
بین الملل - کد خبر : 170
يكشنبه، ۲۰ مرداد، ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰

ائتلاف دریایی در خلیج فارس باعث اختلاف بین فرانسه و آمریکا

خبرگزاری های فرانسوی اعلام کردند که فرانسه به انگلیس این پیام را داده که آنها (لندن و پاریس) می‌توانند هدایت و رهبری ائتلاف دریایی برای افزایش امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز را برعهده بگیرند

ائتلاف دریایی در خلیج فارس  باعث اختلاف بین  فرانسه و آمریکا

خبرگزاری های فرانسوی اعلام کردند که فرانسه  به انگلیس این پیام را داده که آنها (لندن و پاریس) می‌توانند هدایت و رهبری ائتلاف دریایی برای افزایش امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز را برعهده بگیرند.این درحالیست که چندی پیش آمریکا نیز به دنبال تشکیل یک ائتلاف دریایی در آب های جنوبی ایران با مشارکت متحدان اروپایی خود بود. 

منابع خبری اعلام کرده اند  که فرانسه از متحدان اروپایی خود خواسته در  ائتلاف اروپایی شرکت کنند و در راستای مافع و تلاش های آمریکا گامی برندارند و در عوض منتظر اقدام متحدان اروپایی باشند. 

در ادامه این اتفاقات ، «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس با «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه درباره ابتکار اروپایی برای تشکیل ائتلاف دریایی رایزنی کرده است. که مذاکرات تکمیلی قرار است در حاشیه نشست گروه 7 در پاریس برگزار شود.

با این وجود تردید هایی درباره توانایی رهبری فرانسه برای ایجاد ائتلاف دریایی در بین کشور های اروپایی وجود دارد.

اما بهر حال فرانسه  پتانسیل این را دارد که رهبری چنین ائتلافی با مشارکت انگلیس بدست گیرد.و اول دلیل آن می تواند افزایش تنشها بین ایران و آمریکا باشد، فرانسه و انگلیس در توافق هسته‌ای حضور دارند اما آمریکا از آن خارج شده است و تحریم‌های تعلیق شده در چارچوب برجام را علیه تهران بازگردانده است. مساله بعدی افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه و سیاست این کشور در فشار حداکثری علیه ایران است. اما فرانسه مایل نیست بخشی از این فشار حداکثری  باشد چرا که چنین راهبردی را در راستای تضعیف برجام و احتمال مرگ آن می‌داند. 

همچنین «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه مایل است اروپا در دفاع از خود نقشی مستقل داشته باشد تا اینکه متکی بر ایالات متحده آمریکا باشد. 

با وجود تلاش‌های زیاد  واشنگتن برای تشکیل ائتلاف دریایی در منطقه خلیج فارس و دعوت از ۶۰ کشور برای حضور در این ائتلاف، تا کنون کشورهای خیلی کمی برای مشارکت در آن اعلام آمادگی کرده‌اند. و کشور های مطرحی نظیر ژاپن، آلمان، فرانسه و حتی اسپانیا پاسخ منفی به این دعوت داده اند. ترامپ اخیرا نیز از تلاش‌های ماکرون برای تنش زدایی در خلیج فارس شدیدا انتقاد کرده بود و گفته بود ماکرون نماینده آمریکا برای مذاکره با ایران نیست. در مقابل وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای   به سخنان رئیس جمهور آمریکا درباره ایران اعلام کرد که پاریس کاملا به صورت مستقل به ابراز مواضع خود می‌پردازد و به امنیت و صلح در منطقه غرب آسیا کاملا پایبند است.

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!