شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۱:۲۴
بهداشت و درمان - کد خبر : 10460
دوشنبه، ۳۱ خرداد، ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰

آیین نامه جدید داروخانه ها

بر اساس گفته‌های بیان شده، داروخانه‌ ها باید به سمت ارائه خدمات دارویی سوق پیدا کنند و صرفاً فروشنده دارو نباشند .

آیین نامه جدید داروخانه ها

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین،  رییس اداره داروخانه های سازمان غذا و دارو گفت:سازمان غذا و دارو در آیین نامه جدید تمهیداتی اندیشیده که موضوع پراکندگی بین داروخانه ها به منظور جلوگیری از اختلال خدمات به مناطق کم برخوردار، به نحو منطقی حتی المقدور رعایت شود.

به گفته‌ی  علیرضا رستمی،  حذف مقررات فاصله و جمعیت در تاسیس داروخانه ها براساس رای دیوان عدالت اداری و لازم الاجراست و در طی سال های گذشته چندین شکایت از طرف داروسازان درخصوص حذف شرط فاصله و حد نصاب جمعیت برای تاسیس داروخانه ها به دیوان عدالت اداری صورت گرفته بود و دیوان هر چند در سالیان دور با ابقای این دو شرط موافقت کرده بود، اما در سال ۹۸ آرای قطعی توسط مجمع عمومی دیوان صادر شد که برای وزارت بهداشت نیز لازم الاجرا بود.

طبق گفته‌ها وزارت بهداشت در طول یک سال و نیم گذشته تمام تلاش خود را به کار بست تا بتواند این دو رای وحدت رویه را به نحوی تغییر دهد، رستمی در این باره بیان کرد: برای ابقای فاصله بین داروخانه و هم حد نصاب جمعیت در تاسیس داروخانه ها تلاش های بسیاری انجام شد، اما چون آرای وحدت رویه لازم  الاجرا بود و تلاش ها نیز به نتیجه مطلوب نرسید، بنابراین دو شرط به نحوی در آیین نامه جدید حذف شد و موضوع سطح بندی خدمات و دسترسی هموطنان ساکن در مناطق محروم و پراکندگی داروخانه ها با روش های علمی دیگری حفظ شده، البته این بند در بخش نامه الزامی نیست، اما به معنای واقعی در عمل حذف نمی شود و فاصله به نحوی منطقی و قانونی تا حد زیادی رعایت می شود.

وی ادامه داد: رویکرد اصلی ما در تدوین آیین نامه علاوه بر اجرای قانون، آن است که با توجه به افزایش تعداد دانشکده‌ های داروسازی و فارغ التحصیلان داروسازی تعداد داروخانه ‌های کشور برای تسهیل دسترسی مردم افزایش یابد.

بر اساس گفته‌های بیان شده،  داروخانه‌ ها باید به سمت ارائه خدمات دارویی سوق پیدا کنند و صرفاً فروشنده دارو نباشند از این جهت راهکارهایی مانند  اتاق مشاوره دارویی و مشاوره داروسازمطرح شد که باعث می‌شود داروخانه‌ ها از حالت فروش دارو به فروش خدمات تغییر رویه بدهند. این راهکار مناسبی برای مصرف منطقی دارو و جلوگیری از عرضه و فروش بی رویه دارو خواهد بود.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!