پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۷:۲۹
ایران - کد خبر : 15959
سه شنبه، ۲۰ ارديبهشت، ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰

آژانس بین المللی اتمی هشدار داد که ایران در خصوص فعالیت های خود شفاف نیست

رئیس سازمان نظارت اتمی سازمان ملل متحد روز گذشته گفت که ایران اطلاعات مربوط به ذرات اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده قدیمی در این کشور را به تعویق می‌اندازد و احتمال درگیری بر سر این موضوع را افزایش می‌دهد.

آژانس بین المللی اتمی هشدار داد که ایران در خصوص فعالیت های خود شفاف نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال 2015 ایران با قدرت‌های جهانی از ماه مارس به حالت تعلیق درآمده است. تعویقی که رسانه های غربی عمدتاً معتقدند که بدلیل درخواست ایران مبنی بر خروج سپاه از لیست سازمان های تروریستی بین المللی، بوجود آمده است.

به نقل از رویترز، یکی از موضوعاتی که باعث تنش و بی اعتمادی بین تهران و غرب شده است، درخواست ایران برای مختومه شدن تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت ظاهرا قدیمی اما اعلام نشده بود؛ اگرچه از نظر فنی بخشی از توافق هسته ای نیست.

این سایت‌ها نشان می‌دهند که ایران مواد هسته‌ای در آنجا دارد که به آژانس اعلام نکرده است.

ایران و ناظر هسته‌ای سازمان ملل در 5 مارس بر سر برنامه‌ای سه ماهه برای یک سری تبادلات توافق کردند که پس از آن، قرار است رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نتیجه گیری های خود را طی جلسه شورای مدیریت این سازمان در 6 ژوئن، اعلام کند.

با این حال، دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که نشانه‌های کمی وجود دارد که نشان دهد تهران پاسخ‌های رضایت‌بخشی به دیده‌بان سازمان ملل داده است.

گروسی در سخنانی در پارلمان اتحادیه اروپا گفت که به شدت نگران این وضعیت است و به ایران گفته است که تصور نهایی شدن توافق هسته ای در صورتی که آژانس بین المللی انرژی اتمی تردیدهای جدی داشته باشد، برایش دشوار است.

گروسی از طریق وب‌استریم به کمیته‌های پارلمان اروپا گفت: "من سعی نمی‌کنم پیام هشداردهنده‌ای بدهم و بگویم که ما به بن بست رسیده ایم؛ اما وضعیت خیلی خوب به نظر نمی‌رسد. ایران در ارائه اطلاعاتی که ما به آنها نیاز داریم، همکاری نکرده است."

انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات هسته ای ایران در اتحادیه اروپا، روز سه شنبه وارد تهران شد و این سفر را آخرین تلاش برای نجات توافقی می داند که شامل روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز می شود.

منابعی گفتند که مقامات غربی تا حد زیادی امید خود را نسبت به احیای مجدد توافق از دست داده‌اند و این واقعیت، آنها را مجبور کرده است که به این فکر کنند که چگونه برنامه اتمی ایران را محدود کنند، حتی در شرایطی که حمله روسیه به اوکراین، میان قدرت‌های بزرگ فاصله انداخته است.

گروسی گفت: «البته ما هنوز امیدواریم که توافقی در یک چارچوب زمانی معقول به دست آید، اگرچه باید این واقعیت را بپذیریم که پنجره توافق هر لحظه ممکن است بسته شود.»

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار ایران
پربیننده‌ترین اخبار ایران
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!