جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۴:۳۴
نظامی بین الملل - کد خبر : 17416
چهارشنبه، ۲۴ اسفند، ۱۴۰۱ - ۹:۰۰

آمریکا: جنگنده روسی، پهپاد آمریکایی را روی دریای سیاه سرنگون کرد

ارتش آمریکا ادعا کرد در اولین برخورد مستقیم بین دو ابرقدرت نظامی از زمان آغاز جنگ اوکراین از یک سال پیش، یک هواپیمای جنگنده روسی، پروانه یکی از پهپادهای جاسوسی آمریکا را هدف قرار داده که منجر به سرنگونی پهپاد در دریای سیاه شده است.

آمریکا: جنگنده روسی، پهپاد آمریکایی را روی دریای سیاه سرنگون کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، وزارت دفاع روسیه داستان متفاوتی از حادثه روز سه شنبه روایت کرد و سفیر این کشور در ایالات متحده گفت که کشورش حادثه مربوط به یک پهپاد MQ-9 آمریکا و یک جنگنده روسی Su-27 را "تحریک آمیز" تلقی می کند.

اگرچه ایالات متحده تاکنون بصورت مستقیم در جنگ اوکراین درگیر نشده است، با این حال پروازهای نظارتی منظمی در منطقه انجام می دهد و تاکنون ده ها میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارسال کرده است.

ارتش اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد روسیه ده‌ها شهرک در امتداد جبهه شرقی را در 24 ساعت گذشته گلوله باران کرده است، از جمله حمله موشکی به زیرساخت‌های غیرنظامی در منطقه خرسون که منجر به تلفات غیرنظامی شد.

ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین سه شنبه شب گفت که فرماندهان نظامی به اتفاق آرا طرفدار دفاع از خط مقدم شرقی از جمله شهر ویران شده باخموت هستند که ماه ها در محاصره روسیه بوده است.

زلنسکی در سخنرانی ویدئویی شبانه خود گفت: «تمرکز اصلی درگیری در باخموت بوده است. موضع کلی روشن است: این منطقه را تقویت کنیم و اشغالگران را به هلاکت برسانیم.»

زلنسکی فرمانداران سه منطقه را برکنار کرد: لوهانسک در شرق، اودسا در دریای سیاه در جنوب و خملنیتسکی در غرب. تاکنون دلیلی برای این اقدام زلنسکی ارائه نشده است.

هانا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین گفت که روسیه در سراسر جبهه در شرق منطقه دونتسک "در حال حمله" است و نبرد همچنین در اطراف کرمینا و دیگر شهرهای شمال باخموت در جریان است.

او به تلویزیون اوکراین گفت: «دفاع از باخموت مهم بود زیرا مقدار زیادی از منابع دشمن در حال نابودی است... تعداد زیادی از نیروها در حال کشته شدن هستند و از امروز ظرفیت پیشروی دشمن در حال کاهش است.»

با افزایش تلفات جنگ، قانونگذاران روسی اصلاحاتی را در قانون شهروندی پیشنهاد کردند تا امکان سلب تابعیت به دلیل خیانت و بی اعتبار کردن "عملیات نظامی ویژه"، مجاز باشد.

سازمان ملل و ترکیه اعلام کردند که از جنبه اقتصادی، مذاکرات برای تمدید توافق ارسال غلات از بنادر دریای سیاه اوکراین که قرار است این هفته منقضی شود، ادامه دارد. اوکراین پیشنهاد روسیه برای تمدید 60 روزه، نصف مدت تمدید قبلی را رد کرد.

 

سقوط پهپاد

آمریکا ادعا کرد که دو جت روسی سوخو 27 پهپاد جاسوسی این کشور را در فضای بین المللی رهگیری کرده اند. در این بیانیه آمده است که جت های جنگنده روسی روی MQ-9 سوخت ریخته اند و احتمالاً سعی در کور کردن یا آسیب رساندن به آن داشتند و در مانورهای ناامن در مقابل آن پرواز کردند.

به گفته ارتش آمریکا، پس از حدود 30 تا 40 دقیقه، یکی از جت ها با پهپاد برخورد کرد و باعث سقوط آن شد.

پنتاگون گفت که روسیه این پهپاد را بازیابی نکرده است و احتمالاً جت آسیب دیده است.

ژنرال نیروی هوایی آمریکا، جیمز هکر که بر نیروی هوایی آمریکا در منطقه نظارت دارد، در بیانیه‌ای گفت: «در واقع، این اقدام غیرایمن و غیرحرفه‌ای روس‌ها تقریباً باعث سقوط هر دو پرنده شد.»

وزارت دفاع روسیه تماس هواپیمای این کشور با هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) را تکذیب کرد و گفت که این پهپاد پس از "مانور تند" سقوط کرده است. این پهپاد در نزدیکی شبه جزیره کریمه که مسکو در سال 2014 از اوکراین ضمیمه کرد، شناسایی شده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار کرد که آناتولی آنتونوف سفیر روسیه برای ارائه توضیحات احضار شده است.

در اظهاراتی که اوایل روز چهارشنبه در وب سایت سفارت منتشر شد، آنتونوف گفت که پهپاد آمریکایی "عمدا و بصورت تحریک آمیز" با فرستنده های خاموش به سمت خاک روسیه در حرکت بوده است.

آنتونوف نوشت: «فعالیت غیرقابل قبول ارتش آمریکا در نزدیکی مرزهای ما باعث نگرانی است. آنها در حال جمع آوری اطلاعاتی هستند که متعاقباً توسط رژیم کیف برای حمله به نیروهای مسلح و قلمرو ما استفاده می شود.»

الیزابت براو، کارشناس ارشد موسسه امریکن انترپرایز در واشنگتن، گفت که این "مرحله بسیار حساسی در این درگیری است، زیرا این در واقع اولین تماس مستقیم بین آمریکا و روسیه است که به اطلاع عموم رسیده است."

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید او برای دفاع از روسیه در برابر غرب متخاصم که تمایل به گسترش به سرزمین‌های روسیه را دارد، به اوکراین حمله کرده است.

اوکراین و متحدان غربی آن می گویند روسیه جنگd با هدف کشورگشایی به راه انداخته که تاکنون اکثر شهرهای اوکراین را ویران کرده، هزاران نفر را کشته و میلیون ها نفر دیگر را مجبور به ترک خانه های خود کرده است.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!