پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۲:۱۰
بین الملل - کد خبر : 2999
سه شنبه، ۰۵ فروردين، ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰

آمریکا کمک مالی ۱ میلیارد دلاری به افغانستان را قطع کرد

در پی عدم موفقیت ماموریت مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در سفرش به کابل برای حل اختلاف میان رئیس جمهوری و رئیس اجرایی سابق افغانستان، دولت آمریکا کمک مالی ۱ میلیارد دلاری به افغانستان را قطع کرد.

آمریکا کمک مالی ۱ میلیارد دلاری به افغانستان را قطع کرد

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ایران زمین،مایک پمپئو روز دوشنبه در سفری غیرمنتظره وارد کابل شد تا راهی برای حل بحران سیاسی و اختلافات میان دو رقیب قدرتمند سیاست افغانستان پیدا کند و همچین کابل را متقاعد کند که مفاد توافق صلح آمریکا و طالبان را اجرا کند. تلاشی که به شکست انجامد و پمپئو بدون دستیابی به نتیجه، کابل را ترک کرد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا با صدور اطلاعیه‌ای ضمن انتقاد تند از ادامه اختلافات میان محمد اشرف‌غنی و دکتر عبدالله عبدالله بر سر پست ریاست‌جمهوری افغانستان، گفته از آنجا که ادامه این تنش رابطه مستقیم با امنیت ملی آمریکا دارد این کشور تصمیم گرفته یک میلیارد دلار از کمک‌های خود به کابل را قطع کند.

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت:

ایالات متحده عمیقا متاسف است که اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی سابق به وزیر خارجه آمریکا اطلاع دادند که قادر نیستند بر سر یک دولت فراگیر که می تواند چالش‌های حکومتداری، صلح و امنیت را حل کند و رفاه و سلامت شهروندان افغان را تامین کند به توافق برسند.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا تنها ساعاتی پس از آن منتشر شد که پومپئو در کابل با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی پیشین افغانستان به طور جداگانه دیدار و گفتگو کرد.

مایک پمپئو همچنین گفت که علاوه بر کاهش ۱ میلیارد دلاری کمک به افغانستان، آمریکا آماده است تا سال آینده ۱ میلیارد دلار دیگر از کمک‌هایش به کابل بکاهد. وی افزود: برای کاهش کمک‌ها به افغانستان همه برنامه‌ها و پروژهایمان را مورد بررسی مجدد قرار می دهیم.

به گفته وزیر خارجه ایالات متحده با وجود کاهش کمک‌های آمریکا به افغانستان، همکاری واشنگتن با کابل به‌ویژه در پشتیبانی از نیروهای امنیتی افغانستان متوقف نخواهد شد و ایالات متحده ۱۵ میلیارد دلار کمک مالی برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا در افغانستان به این کشور کمک خواهد کرد.

در حالی که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اشرف غنی را برنده انتخابات ریاست جمهوری ماه سپتامبر این کشور اعلام کرده با این حال عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی سابق افغانستان نیز خود را برنده این انتخابات می‌داند و مدعی است که در جریان شمارش آرا به نفع اشرف غنی تقلب شده است. عبدالله عبدالله همزمان با اشرف غنی مراسم تحلیف برگزار کرد و خود را رئیس جمهوری افغانستان دانست.

گزارش شده است که مایک پمپئو پس از ترک کابل، در دوحه قطر با ملا غنی برادر، مذاکره کننده ارشد طالبان دیدار و گفتگو کرده است. آمریکا نگران است که تاخیر کابل در آزادی زندانیان طالبان، توافق صلح امضا شده میان آمریکا و طالبان را با خطر شکست مواجه کند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!