پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۱:۲۰
سیاست خارجی - کد خبر : 10692
جمعه، ۱۱ تير، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

آمریکا برای توافق باید تضمین بدهد که خارج نخواهد شد

آغاز مجدد گفت و گوها در هفته آینده به اتخاذ تصمیم های سخت سیاسی از سوی واشنگتن بستگی خواهد داشت.

آمریکا برای توافق باید تضمین بدهد که خارج نخواهد شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین و به نقل از رسانه های داخلی ، یک مقام ارشد ایرانی در مصاحبه با خبرگزاری "رویترز" در مورد آینده برجام صحبت کرده است.

این مقام ارشد ایرانی که رویترز اشاره ای به نام او نکرده اظهار داشت : با توجه به اینکه آمریکا از توافق خارج شده لازم است اطمینان حاصل کنیم که این اتفاق مجددا رخ نخواهد داد. این یکی از خط قرمزهای ایران است، ما هیچگاه در گذشته از توافق خارج نشده ایم بنابراین این واشنگتن است که باید ضمانت بدهد این اتفاق، بار دیگر هنگامی که دولت تغییر می کند رخ نخواهد داد.

هفته پیش یک مقام وزارت خارجه آمریکا درباره درخواست ایرانی ها برای ضمانت از آمریکایی ها مبنی بر اینکه خروج از برجام تکرار نخواهد شد گفته بود : ضمانتی در کار نیست. این را ما می دانیم، ایران هم می داند، بهترین تضمین بازگشت به توافق و اجرای متعهدانه آن است.

منابع خبری پیش از این گفته اند یکی از مسائل باقی مانده در مذاکرات وین درخواست ایران برای دریافت ضمانت از آمریکا درباره عدم خروج دوباره از توافق هسته ای برجام است.

هفته پیش "میخائیل اولیانوف" در پیامی در توییتر نوشت چنانچه آمریکا مجددا از برجام خارج شود ایران اقدامات شدیدتری را در دستور کار قرار خواهد داد. او نوشت : بسیاری از دنبال کنندگانم از من می پرسند آیا ضمانتی وجود دارد که در صورت احیای برجام، آمریکا مجددا از آن خارج نمی شود؟ به نظر من بهترین ضمانت، تجارب بسیار منفی گذشته است. اگر آمریکا اشتباهات گذشته را تکرار کند ایران ممکن است تصمیم بگیرد با اقداماتی شدیدتر از قبل جبران کند. هیچ کس این را دوست ندارد.

دولت "جو بایدن" مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته ای برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در وین برای مشخص کردن وضعیت اجرای برجام برگزار شده اما طرف ها هنوز به توافق دست پیدا نکرده اند، طرف ها می گویند پیشرفت های زیادی در گفت و گوها حاصل شده اما برخی اختلافات اساسی هنوز باقی است.

مقام ارشد ایرانی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز درباره اینکه دور هفتم گفت وگوها چه زمانی آغاز خواهد شد گفت: ما عجله نداریم، آغاز مجدد گفت و گوها در هفته آینده به اتخاذ تصمیم های سخت سیاسی از سوی واشنگتن بستگی خواهد داشت.

با وجود این، یک منبع غربی به خبرگزاری رویترز گفت هنوز احتمال آغاز مذاکرات در هفته آینده وجود دارد.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!