جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۸:۰۸
تحلیل نظامی - کد خبر : 9602
پنجشنبه، ۳۰ ارديبهشت، ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰

آرش ایرانی،صدرنشین جهانی

یکی از اساسی ترین مولفه های قدرت ساز جنگ های نوپدید، توانایی تولید و بکارگیری پرنده های هدایت پذیر از راه دور(پهپاد) است.

آرش ایرانی،صدرنشین جهانی

با افزایش تهدیدات نظامی ایالات متحده آمریکا، دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران باتوجه به مسائل ژئوپلیتیک منطقه ای، تمرکزش را بر جنگ های نوپدید بیشتر کرد. و همین مولفه موجب شد تا جمهوری اسلامی ایران با دکترین نظامی خاص خود به حریفی متفاوت در نظر دشمنانش بدل گردد.

یکی از اساسی ترین مولفه های  قدرت ساز جنگ های نوپدید، توانایی تولید و بکارگیری پرنده های هدایت پذیر از راه دور(پهپاد) است. که همزمان با تحولات فناوری نظامی در سایر کشورهای جهان، ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با استفاده از جوانان نخبه این مرز و بوم توانسته است باوجود شدیدترین تحریم‌های اقتصادی_تسلیحاتی از سوی کشورهای متخاصم غربی، به تولید و بومی سازی پهپاد های فوق پیشرفته در سطح جهانی دست یابد.

تأمین عکس‌های هوایی و اطلاعات از عمق نیروهای دشمن، کاهش خطرات جانی با کنترل از راه دور، کاهش هزینه ساخت و تولید، غیر قابل شناسایی بودن مبدا و افزایش ابتکار عمل در عملیات های تدافعی و تهاجمی چه نیاز به این پرنده های  استراتژیک را برای کشورهای قدرتمند تشدید کرده است.

 اهمیت قدرت پهپادی:

مسئله دفاع و ایجاد امنیت برای بقای هر حکومت و جامعه یک مسئله‌ی کاملا ضروری و اساسی است.

کشورهایی موفق به دفاع همه جانبه از تمامیت ارضی، حریم هوایی و زمینی خود هستند، که تجهیزات دفاعی خود را مطابق با پیشرفت تکنولوژی های مربوط به دانش های نوین نظامی به روز نمایند.

امروزه می توان پهپادها را از جمله تسلیحات مهم، حیاتی و با ارزش در جهان محسوب کرد.

اهمیت قدرت پهپادی را می توانیم در جنگ قره باغ میان دو کشور آذربایجان و ارمنستان در سپتامبر سال 2020، مشاهده کنیم. جنگی که به اولین جنگ پهپادی جهان معروف شد و  اهمیت استفاده از پهپادها را در تغییر معادلات جنگ، به تصویر کشید.

هوش دکترین نظامی آذربایجان در سرمایه گذاری و خرید پهپادهای تجسسی_نظامی از رژیم غاصب صهیونیستی و ترکیه در مقابل هزینه گزاف ارمنستان برای سرمایه گذاری در خرید تسلیحات راداری و هواپیماهای جنگنده روسی در جنگ قره باغ نشان دهنده اهمیت استفاده از پهپادها در جنگ های نو پدید است.

از سال ۲۰۱۰ ارتش جمهوری آذربایجان اقدام به خرید گسترده طیف وسیعی از پهپادهای شناسایی و انتحاری از رژیم غاصب صهیونیستی کرده و با پشتیبانی ترکیه در جنگ قره باغ از پهپادهای خود استفاده کرد. ترکیه با استفاده از رادارهای هوابرد آواکس و سیستم های مخصوص جمع آوری سیگنال‌های راداری اقدام به کشف موقعیت مواضع پدافندی ارتش ارمنستان نمود.

پهپادهای تجسسی_رزمی ترکیه پدافند های ارمنستان را شناسایی و سپس یکی پس از دیگری آن هارا نابود می کردند. برخی مواقع نیز پهپادهای ترکیه ای در نقش شناسایی وارد منطقه نبرد می شدند و ارتش آذربایجان با شلیک پهپادهای انتحاری اقدام به نابودی پرتابگرهای سیستم پدافندی ارتش ارمنستان می کردند.

این تاکتیک تا آخرین ساعات نبرد به کار گرفته شد و به نابود شدن ۲۵ واحد پدافندی ارتش ارمنستان منجر شد.

پس از کسب برتری کامل هوایی و سرکوب شدید پدافند موشکی ارمنستان، پهپادهای انتحاری آذربایجان و ترکیه با خیالی آسوده از آسمان امن ایجاد شده، شروع به تخریب و نابودی ادوات زرهی و توپخانه‌ای ارمنستان کردند. به گفته نظریه پردازان نظامی، اگر نظامیان ارمنستان هم به پهپادهای انتحاری دسترسی داشتند، شاید می‌توانستند مانع پیشروی نیروهای آذربایجان شوند.

از دیگر درگیری های اخیر که اهمیت استفاده از پهپادها در آن مشهود است می توان به حملات گسترده گروه مقاومت انصارالله یمن به متجاوزین سعودی اشاره کرد.

عربستان سعودی علیرغم هزینه های هنگفت نظامی در تهیه پدافندهای آمریکایی بارها و بارها مورد تهاجم پهپاد های کم هزینه انصارالله یمن قرارگرفته.

پهپادهای یمنی با نفوذ به عمق خاک عربستان خسارات سنگینی به تاسیسات نفتی و زیرساخت های سعودی وارد کردند و موفق به کسب اطلاعات راهبردی از عمق خاک عربستان شدند.

برتری میدانی یمنی ها، از نتایج اهمیت به کارگیری پهپاد های انصارالله است که می تواند موازنه قوا را در جنگ های نوپدید برهم زند. از جمله کشورهایی که فناوری ویژه و پراهمیت ساخت پهپاد یا پرنده های بدون سرنشین را دارند و از آن به عنوان یکی از گزینه های تولید قدرت خود در سطح بین‌المللی استفاده می کنند، کشور عزیزمان ایران است که در رقابت با ایالات متحده آمریکا، چین، آلمان و رژیم غاصب صهیونیستی جزو پیشتازان این تکنولوژی در سطح جهانی محسوب می شوند.

قدرت پهپادی جمهوری اسلامی ایران:

ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای بومی سازی و تولید فناوری های نوین ساخت پهپاد با استفاده از جوانان متخصص، فعالیت های گسترده و سرمایه گذاری های متعددی در این زمینه انجام داده است که تحت پوشش قوی حفاظت اطلاعات ارتش به دلیل طبقه بندی محرمانه این موضوع مهم، ساخت و آزمایش پهپاد ها به دور از رسانه ها و درز هرگونه خبر مرتبط صورت می گرفت.

اما پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، احتمال می رفت که وی دست به کاری احمقانه زند و برای حفظ خود در مسند ریاست جمهوری، ایالات متحده را وارد جنگ کرده و خود را سکاندار این وضعیت بداند.

ارتش جمهوری اسلامی ایران با اقدامی پیشدستانه  و با به تصویرکشاندن سطح آمادگی نیروهای نظامی خود، قدرت بازدارندگی و رویارویی برای مواجهه با هرگونه تهدید، رزمایشات پهپادی گسترده ای  را برگزار کرده و از تعدادی پهپاد فوق پیشرفته و سرّی خود رونمایی کرده است.

رزمایشات گسترده پهپادی ارتش درکنار دیگر رزمایشات نیروهای مسلح اثر بخشی لازم را داشت و موجب آن شد که ژنرال های آمریکایی در محاسبات خود، تبدیل شدن جمهوری اسلامی ایران را به یک قدرت پهپادی در سطح جهانی اذعان کنند.

طبق گفته کنث فرانک مک‌کنزی(رئیس سنتکام) استفاده گسترده ایران از پهپادها در اندازه‌های کوچک و متوسط به ‌منظور شناسایی و حمله، باعث شده که ما برای اولین بار از زمان جنگ کره، بدون برتری هوایی کامل عملیات کنیم.

امروزه جمهوری اسلامی ایران دارای پهپادهایی است که هم از نظر برد مسافتی و هم از نظر فناوری های فوق پیشرفته نظامی از بازدارندگی لازم برخوردار می باشند.

باتوجه به دستیابی متخصصین جمهوری اسلامی ایران به فناوری های نوین از جمله استفاده از هوش مصنوعی در حوزه پهپادی دور از ذهن نیست که پهپادهای سرّی دیگری نیز تولید شده باشد که در مواقع لازم از آن ها پرده برداری شود.

تا به حال ارتش جمهوری اسلامی ایران با رونمایی از پهپاد آرش، به عنوان دوربردترین پهپاد رزمی عملیاتی شده در جهان، در تمرین بزرگ رزم پهپادی، با شرکت صدها فروند از پهپادهای عملیاتی نیروهای زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی ارتش، توانسته است باردیگر قدرت های نظامی دنیا را مبهوت نبوغ متخصصان بومی خود کند. 

پهپادهای رزمی،که ارتش جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر، به فناوری ساخت و تولید بومی آن ها دست یافته است، تنها یکی از صدها نوع پهپاد ساخته شده در کشور ما محسوب می شود.

پهپاد آرش:

بارزترین ویژگی آرش، برد عملیاتی این پرنده بدون سرنشین است که می تواند مسافتی دو  هزار کیلومتری را پیموده و در صورت لزوم قابل افزایش نیز می باشد.ارتش جمهوری اسلامی ایران با طراحی و ساخت این پرنده بدون سرنشین رکورد ساخت دوربردترین پرنده های بدون سرنشین را در جهان به نام خود ثبت کرده است.

استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی برای هدف یابی، نقطه زنی، تشخیص و دریافت امواج راداری در این پهپاد، در کنار سیستم های رزمی و حالت آشیانه یاب، آرش را به یک مهاجم دقیق و کم خطا در سطح جهانی بدل ساخته.

آرش شامل دو موتور قدرتمند از نوع توربوجت می باشد که این پهپاد را نسبت به موارد مشابه خارجی پیشرفته تر کرده، دهانه بال این پهپاد به گونه ای طراحی شده که برای پرواز در سرعت های مادون صوت مناسب باشد.

بال پهپاد آرش از نوع دلتا است، این نوع بال برای سرعت های بالا طراحی شده است، به همین دلیل با توجه به سرعت بالایی که این پهپاد دارد، می تواند سوخت خود را برای مدت زمان بیشتری حفظ کرده و در نتیجه مسافت های طولانی تری را در آسمان به مأموریت ادامه دهد.

دیگر مزیت آرش نسبت به سایر پهپادها در این است که علاوه بر پرتاب از روی سکو، با یک پرتابگر جعبه ای نیز می توان آن را به سوی هدف پرتاب نمود. این نوع از پرتاب موجب می شود شناسایی این پرنده از سوی دشمن کاهش یابد. بنابراین می توان گفت آرش برای شناسایی موقعیت و مواضع دشمن پرنده‌ی بسیار مناسبی است و می توان این پهپاد را از مکان های مختلف( اعم از خشکی و دریا ) به سوی هدف پرتاب نمود.

أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ  (قرآن کریم، سوره فتح/ آیه 29):

ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از مردم غیور و حفاظت از تمامیت ارضی کشور عزیزمان، با به کارگیری از جوانان نخبه، همواره به دنبال ارتقای سطح دفاعی خود بوده و توانسته است توانمندی های خود را در بازه های زمانی متعدد، به دور از هیاهو و جنجال های تبلیغاتی در مقابله با تهدیدات نظامی به اثبات رساند.

فعالیت های محرمانه ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار پوشش اطلاعاتی قوی و دستیابی به بالاترین سطح از فناوری و علوم نوین، همزمان با شدیدترین تحریم های اقتصادی_نظامی و حتی تجهیزات مهندسی، موجب حیرت قدرت های بزرگ جهانی شده است که به لطف پروردگار این ویژگی ها، ارتش را در انظار دشمنان به یک نیروی نظامی مخوف مجسم می کند.

از طرفی ارتش جمهوری اسلامی ایران مصداق آیه فوق، خود را فدایی مردم می داند و در حوادث مختلف ثابت کرده که در شعار « ارتش فدای ملت » صادق است.

ارتش جمهوری اسلامی ایران امروزه  از قدرتمندترین ارتش های جهان محسوب می شود که این اقتدار و توانمندی بالا موجب قوت قلب برای دوستان و رعب و وحشت برای دشمنان این مرز و بوم است.

 

 

مصطفی خانی

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل نظامی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل نظامی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!