پنجشنبه، 30 فروردين، 1403 | Thursday 18th of April 2024
۰۴:۴۶
محور مقاومت - کد خبر : 15802
شنبه، ۰۶ فروردين، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

آرامکو عربستان تحت حمله انصارالله، همچنان در آتش می سوزد

انصارالله یمن روز جمعه به تأسیسات انرژی عربستان سعودی حمله کردند و ائتلاف تحت رهبری عربستان اعلام کرد که ایستگاه توزیع فرآورده‌های نفتی شرکت آرامکو در جده مورد اصابت قرار گرفت که باعث آتش‌سوزی در دو مخزن ذخیره‌سازی شد، اما تلفات جانی نداشت.

آرامکو عربستان تحت حمله انصارالله، همچنان در آتش می سوزد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، یک شاهد عینی گفت که توده بزرگی از دود سیاه بر فراز شهر، جایی که مسابقات جایزه بزرگ عربستان سعودی در آخر هفته برگزار می شود، دیده می شود.

به نقل از رویترز، انصارالله در هفته‌های اخیر و پیش از آتش‌بس موقت برای ماه مبارک رمضان، حملات خود را به تأسیسات نفتی پادشاهی افزایش داده‌اند.

ائتلاف مکرراً اعلام کرده است که در برابر این حملات خویشتن داری می کند، اما اوایل روز شنبه عملیات نظامی خود را در یمن آغاز کرد و گفت که هدف آن حفاظت از منابع انرژی جهانی و تضمین زنجیره تامین است.

بیانیه ائتلاف در رسانه های دولتی روز جمعه اشاره کرد که آتش کنترل شده است. شعله های آتش هنوز در تصاویر زنده پخش شده از شبکه تلویزیونی اخباریه عربستان سعودی دیده می شود.

خبرگزاری دولتی SPA به نقل از یکی از مقامات این وزارتخانه گزارش داد، وزارت انرژی عربستان سعودی گفت که پادشاهی به شدت "حملات خرابکارانه" را محکوم کرده و مجدداً تاکید کرد که مسئولیت هرگونه اختلال در عرضه جهانی نفت ناشی از چنین حملاتی را بر عهده نخواهد داشت.

این وزارتخانه ایران را به دلیل تداوم حمایت تسلیحاتی از انصارالله با موشک‌های بالستیک و پهپادهای پیشرفته، سرزنش کرد و تأکید کرد که این حملات "بر ظرفیت تولید نفت و توانایی این کشور برای انجام تعهداتش در قبال بازارهای جهانی تأثیر می‌گذارد".

هیچ اظهارنظر فوری از سوی آرامکو انجام نشد.

ائتلاف سعودی اعلام کرد که حملات هوایی آن صبح امروز، "منابع تهدید" را در صنعا پایتخت تحت کنترل انصارالله و شهر بندری حدیده در دریای سرخ را هدف قرار داده است.

این حملات در حالی رخ داد که جده میزبان مسابقات جایزه بزرگ عربستان سعودی در فرمول یک بود.

به گفته یک منبع آگاه، استفانو دومنیکالی، مدیرعامل فرمول یک به رانندگان و روسای تیم ها گفته است که گرندپری طبق برنامه پیش خواهد رفت.

 

"امکانات حیاتی"

یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن گفت که این گروه روز جمعه موشک‌هایی را به تأسیسات آرامکو در جده و پهپادها در پالایشگاه‌های راس تنوره و رابغ پرتاب کرد و گفت که «تاسیسات حیاتی» را در ریاض نیز هدف قرار داده است.

رسانه های دولتی عربستان سعودی پیشتر گفته بودند که ائتلاف یک رشته حملات پهپادی و موشکی انصارالله را خنثی کرده است. پدافند هوایی عربستان همچنین یک موشک بالستیک پرتاب شده به سمت جیزان را منهدم کرد که باعث آتش سوزی "محدود" در یک نیروگاه توزیع برق شد.

تشدید تنش در حالی صورت می‌گیرد که فرستاده ویژه سازمان ملل متحد تلاش می‌کند آتش‌بس موقتی را برای ماه مبارک رمضان و پیش از میزبانی ریاض از احزاب یمنی برای رایزنی در اواخر این ماه، تضمین کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، حملات به عربستان سعودی را محکوم کرد و گفت که ایالات متحده به همکاری با ریاض برای تقویت دفاع خود و در عین حال تلاش برای راه حلی پایدار برای پایان دادن درگیری در یمن ادامه خواهد داد.

بلینکن گفت: «در زمانی که طرف‌ها باید بر کاهش تنش و ارائه کمک‌های لازم برای مردم یمن در آستانه ماه مبارک رمضان تمرکز کنند، انصارالله به رفتارهای مخرب خود و حملات تروریستی بی‌مورد خود ادامه می‌دهند تا زیرساخت‌های غیرنظامی را مورد حمله قرار دهند.»

آخر هفته گذشته حمله انصارلله به عربستان باعث کاهش موقت تولید در یک پالایشگاه و آتش سوزی در پایانه توزیع فرآورده های نفتی شد. 

ائتلاف در مارس 2015 پس از به قدرت رسیدن انصارالله در صنعا و فرار دولت قبلی در اواخر سال 2014، در یمن مداخله کرد.

این درگیری که از نگاه برخی تحلیلگران، به عنوان یک جنگ نیابتی بین عربستان سعودی و ایران دیده می شود، ده ها هزار نفر را کشته و یمن را به آستانه قحطی رسانده است. انصارالله می گویند که با سیستم فاسد و تجاوز خارجی مبارزه می کنند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار محور مقاومت
پربیننده‌ترین اخبار محور مقاومت
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 30 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!