چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۱۶:۳۹
علم و فناوری جهان - کد خبر : 15395
شنبه، ۰۹ بهمن، ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

آخرالزمان کوانتومی؛ آیا رایانه های جدید تهدیدی برای روش زندگی ما محسوب می شوند؟

کامپیوترهای امروزی از کد باینری برای ذخیره اطلاعات در یکی از دو مقدار استفاده می کنند: 0 یا 1 که بیت نامیده می شوند. این کامپیوترها برای حل مسائل پیچیده به زمان نیاز دارند. کامپیوترهای کوانتومی بر اساس اصول متفاوت عمل می کنند؛ زیرا از بیت های کوانتومی، کیوبیت ها استفاده می کنند که به آنها اجازه می دهد کارهای دشوار را در ثانیه ای انجام دهند.

آخرالزمان کوانتومی؛ آیا رایانه های جدید تهدیدی برای روش زندگی ما محسوب می شوند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، ابرقدرت رایانه‌های کوانتومی به آن‌ها این توانایی را می‌دهد که اطلاعات را صد هزار بار سریع‌تر از آنچه که امروزه استفاده می‌شود رمزگشایی کنند، که می‌تواند خطرات امنیتی قابل‌توجهی را برای داده‌های طبقه‌بندی شده و شخصی ایجاد کند .

به نقل از اسپوتنیک، آسیب پذیری داده های رمزگذاری شده در برابر سیستم های کوانتومی، اگر قرار باشد روزی فراگیر شوند، ممکن است باعث " آخرالزمان کوانتومی " شود.

هری اوون، مدیر ارشد استراتژی در "PostQuantum" می‌گوید: «هر کاری که ما امروز از طریق اینترنت انجام می‌دهیم، از خرید آنلاین، تراکنش‌های بانکی، تعاملات رسانه‌های اجتماعی، هر کاری که انجام می‌دهیم رمزگذاری شده است. اما زمانی که یک کامپیوتر کوانتومی کارآمد ظاهر شود، می‌تواند رمزگذاری را بشکند.»

او افزود: «تقریباً می‌تواند فوراً این توانایی را برای هرکسی که آن کامپیوتر را توسعه داده است ایجاد کند تا حساب‌های بانکی را پاک کند و سیستم‌های دفاعی دولتی را کاملاً خاموش کند

در همین حال، پیاده سازی گسترده رایانه های کوانتومی آنقدرها هم که به نظر می رسد نزدیک نیست. سطح کنونی توسعه فناوری، امکان ایجاد رایانه هایی با تعداد کیوبیت های زیادی را فراهم می کند؛ اما چالش واقعی مربوط به پایداری چنین سیستم هایی است. مانند همه سیستم‌های کوانتومی، کیوبیت‌ها به راحتی یک حالت کوانتومی معین را هنگام برهمکنش با محیط از دست می‌دهند؛ پدیده ای که با نام "ناهمدوسی کوانتومی" شناخته می شود. در همان زمان، تعداد خطاهای محاسباتی در عملکرد یک کامپیوتر کوانتومی در حال افزایش است.

به عنوان مثال، کارشناسان دانشگاه بریتانیایی ساسکس محاسبه کرده‌اند که یک کامپیوتر کوانتومی برای رمزگشایی "SHA-256"، الگوریتم رمزگذاری بیت‌کوین و برخی دیگر از ارزهای دیجیتال در یک روز، به چه میزان انرژی نیاز دارد. معلوم شد که این کار به یک کامپیوتر کوانتومی با ۱۳ میلیون کیوبیت نیاز دارد. 317 میلیون کیوبیت برای انجام آن در یک ساعت و 1.9 میلیارد در 10 دقیقه مورد نیاز است.

امروزه، قدرتمندترین پردازنده کوانتومی IBM دارای 127 کیوبیت است و تا سال 2029 گوگل قصد دارد نقطه عطف یک میلیون کیوبیت را فتح کند.

با این وجود، دولت‌ها از قبل با ایجاد فهرست‌هایی از شرکت‌ها و گروه‌های هکری که می‌توانند «رمزگذاری را بشکنند یا رمزگذاری غیر قابل شکستن ایجاد کنند»، اقداماتی را برای جلوگیری از تأثیرات بالقوه بی‌ثبات‌کننده این فناوری انجام می‌دهند.

محققان غول‌های فناوری مانند گوگل و مایکروسافت با محافظت کوانتومی داده‌های طبقه‌بندی‌شده مهم و پیاده‌سازی الگوریتم‌های رمزنگاری کوانتومی که برای رایانه‌های کوانتومی پایدار هستند، تلاش می‌کنند جلوتر از رقبا بمانند.

در مؤسسه ملی علم و فناوری ایالات متحده (NIST) در واشنگتن دی سی، کارشناسان در حال کار بر روی یک استراتژی دفاعی استاندارد برای "حفاظت از صنعت، دولت، دانشگاه و زیرساخت های مهم ملی در برابر خطرات آخرالزمان کوانتومی" هستند.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!