جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۲:۰۸
کتاب و ادبیات - کد خبر : 10942
چهارشنبه، ۲۳ تير، ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

آثاری که در کلاب هاوس باقی ماند

برنامه ای که کاربرانش را به سخن گفتن وا میدارد، شاید آخرین تریبونی باشد که به صداهای درحال انقراض گوش می دهد !

آثاری که در کلاب هاوس باقی ماند

به گزارش ایران زمین، در این‌جا خبری از افرادی که تلاش‌شان برای صحبت کردن به یک گویش یا زبان محلی گاه به کاریکاتور و یا تمسخر کردن میل می‌کند نیست. هر کس با زبان و گویش خود به صحنه می‌آید و دیگران به او گوش می دهند.

البته در این میان کلماتی هم به گوش می رسد که گویا در ادای یک لهجه غیرفارسی گیر افتاده‌اند!

فضای روایت‌شده، قصه برنامه کلاب‌هاوس است که حالا چندماهی‌ است در تلفن همراه بسیاری از ایرانیان جا خوش کرده؛ پلتفرمی که آدم‌ها را با سخن گفتن به جامعه مجازی می‌آورد، برخلاف غالب آن‌چه تا کنون در فضای شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرده ایم.

مدت ها است که در صفحات اجتماعی پرسه می زنیم و متن‌های تکراری می خوانیم، بی‌آن‌که در میان به اشتراک گذاشتن شعری از فردوسی، مولانا، مشیری، «سایه»، شاملو، فروغ و ... توسط یک ایرانی از بلوچستان تا گیلان تفاوتی باشد. سال‌ها با پنجره‌های بسته بر روی صدها یا شاید هزاران تنوع گویشی در سراسر کشور همه کلمات را با یک صدا در دنیای مجازی خواندیم، حالا برنامه ای در دست‌مان قرار گرفته و تریبونی شده است برای شنیدن همه آن‌چه تا کنون شاید کم‌تر شنیده شده یا شنیده نشده اما همچنان انگار به آن‌چه در این بلوا به جا می‌ماند توجهی نمی‌شود.

شاید چون آمار بورس و نرخ طلا، دلار و یورو و موارد این‌چنینی را پیگیری می‌کنیم و از آمار زبان‌ها و گویش‌هایی که آرام‌آرام از صحنه کنار و از بین می‌روند بی‌خبریم

این شاید امروزه به اندازه آمارهای مربوط به نرخ ارز و سکه برای افراد اهمیت نداشته باشد اما بنا بر آمارها، بیش از هفت‌هزار زبان در جهان ثبت شده که تخمین فعلی نشان می‌دهد تا صد سال دیگر حداقل نیمی از این زبان‌ها منقرض خواهند شد. گفته می‌شود که از سال ۱۹۶۰ تا حالا ۲۸ خانواده زبانی منقرض شده‌اند.

در ایران نیز بسیاری از زبان‌های محلی در خطر انقراض هستند و به گفته پژوهشگران آن‌چه در این انقراض اهمیت دارد تعداد فعلی گویشوران، روند افزایشی یا کاهشی گویش‌وران، سن و سال گویش‌وران و تعداد بچه‌هایی که زبان را از کودکی یاد می‌گیرند و ... است.

با این حال آیا تا کنون کسی به این اندیشیده است که عوامل موثر بر ترک گویش‌ها توسط گویش‌وران  موجب شده تا چند نفر در فضایی مثل کلاب‌هاوس که غنیمت فرصتی‌ است برای پا به عرصه گذاشتن گویش‌ها، از هراس تمسخر سخن نگفته‌اند؟ آیا اصلا کسی تا کنون به این اندیشیده است که شاید گویش متفاوتی که برای اولین بار توسط یک کاربر در کلاب‌هاوس می‌شنویم از بازمانده‌های یک نسل در حال انقراض باشد؟

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار کتاب و ادبیات
پربیننده‌ترین اخبار کتاب و ادبیات
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!