پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۲:۱۲
مسکن - کد خبر : 16771
يكشنبه، ۰۶ آذر، ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰

وزیر جدید مشکلات بخش مسکن را حل می‌کند؟

از سری مشکلات فعلی وزارت راه و شهر سازی ، طرح نهضت ملی مسکن است که یک سال از اجرای این طرح می‌گذرد و همچنان مشکلات آن به قوت خود باقیست و امید می‌رود بعد از استعفای وزیر پیشین و با روی کار آمدن وزیر تازه نفس ، این پروژه پیشرفت داشته باشد.

وزیر جدید مشکلات بخش مسکن را حل می‌کند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، یک سال از پروژه نهضت ملی مسکن می گذرد اما این پروژه همچنان با مشکلات روزهای اولیه خود روبه رو است؛ مشکلاتی از قبیل مکان یابی ، تامین زمین ، طراحی و هماهنگی که بر سر راه این پروژه است و میتوان گفت عملا در یک سال گذشته هیچ اتفاق خاصی بر روی این پرژه نیوفتاده است. امید می رود با روی کار آمدن وزیر جدید ، این پروژه در سال دوم خود پیشرفت کند.

رئیس بنیاد مسکن عنوان کرد که در ابتدای این پروژه به دلیل مکان یابی ، تامین زمین ، طراحی های اولیه و همچنین ایجاد هماهنگی میان دستگاه های مختلف روند پروژه با تاخیر مواجه شد؛ اما امیدواریم در سال دوم و سوم سرعت اجرای این پروژه بیشتر شود و تلاش خود را خواهیم کرد که به تعهدات خود عمل کنیم.

تجربه حدودا 15 ماهه در این پروژه به ما نشان میدهد که با چهار مشکل عمده از قبیل زمین مرغوب ، تسهیلات بانکی ، آورده متقاضیان و اشتباهات در برنامه ریزی مواجه هستیم. 

علاوه بر موارد بالا میتوان به تورم بیش از حد مصالح ساختمانی اشاره کرد که برآورد های بودجه را با کمی و کاستی روبه رو می‌کند.

یکی از معضلات این پروژه در یک سال گذشته این است که وزارت راه و شهرسازی عمدتا رنگ و بوی پیمانکاری به خود گرفته است و  این درحالی است که اکثر کارشناسان با کارشناسی هایی که به عمل آورده اند بیان کرده اند که لازم است رویکرد های این وزارت خانه تغییر کرده و با بخش خصوصی بیش از پیش همکاری داشته باشد و با انجام این کار و نظارت مستمر و دقیق روی پروژه های عمرانی میتواند هم در بخش هزینه و هم در بخش طراحی و ساخت از خیلی از مشکلات خود بکاهد.

اما با صحبت های اکبر نیکزاد امید می‌رود با  روی کار آمدن وزیر جدید و طرح ریزی و برنامه ریزی درست، این وزارت خانه وارد مسیر بهتری شود؛ چرا که در یک سال گذشته عملا هیچ پیشرفتی نه تنها در وزارت خانه و پروژه نهضت ملی مسکن بلکه در هیچ یک از پروژه های عمرانی دیگر به عمل نیامده است.

یکی از مهم ترین مشکلات این پروژه پول است و سرمایه کافی برای این پروژه وجو ندارد. طبق برنامه ریزی ها قرار بود که با به میان آوردن یک یا چند بانک دولتی یا خصوصی و همچنین با آورده های متقاضیان، پروژه از حالت رکود خارج شود که انجام این عملیات با ناکامی هایی همراه بود ، در نتیجه آیت الله سید ابراهیم رئیسی با استعفای وزیر وقت راه و شهرسازی یعنی رستم قاسمی موافقت کرد.

بودجه و تسهیلات در نظر گرفته شده برای سال اول این پروژه 360 هزار میلیارد تومان بود که طبیعتا باید در سال دوم اجرای این پروژه 360 هزار میلیارد تومان دیگر تزریق شود؛ اما وقتی که به با دقت مسائل این پروژه را بررسی میکنیم متوجه میشویم پرداختی ها در سال گذشته کمتر از 60 هزار میلیارد تومان بوده است که آن هم فقط متعلق به بانک مسکن است و باقی بانک ها در این کار به شدت کوتاهی کرده اند.

محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران در رابطه با چگونگی تامین منابع اولیه از جمله سرمایه این گونه گفت : اگر وزیر جدید راه و شهرسازی میخواهد پیشرفتی در این وزارت خانه و همچنین پروژه نهضت ملی مسکن ایجاد شود باید با بخش خصوصی همکاری کند و تمامی بانک هایی که در انجام تعهدات خودشان کوتاهی کرده اند را موظف به اجرای توافق نامه ها کند تا روند پیشرفت در این پروژه حاصل شود ، در غیر این صورت بعد از مدتی این پروژه با شکست مواجه خواهد شد.

محتشم اضافه کرد: اولا دولت باید وارد کار شود و اراضی خود را معرفی کند و همچنین وزارت راه و شهرسازی باید با بخش خصوصی مشارکت کند ، این همکاری باعث سرعت بخشیدن به انجام پروژه می‌شود و انتظار می رود کیفیت کار هم بالا باشد.

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران نیز در این خصوص گفت : به دلیل کاستی و تعلل این پروژه در دوسال گذشته ، قیمت نهاده ها و مصالح ساختمانی به صورت شگفت انگیزی فزاینده بود و به طور مثال 2 سال پیش که این پروژه استارت خورد میلگرد کیلویی 4 هزار تومان بود ولی الان به 20 هزار تومان رسیده است.

وی ادامه داد : کارخانه های تولید نهاده های ساختمانی، انرژی و منابع خود را ارزان دریافت می کنند و بنابراین باید محصولات خود را با قیمتی بهتر و معقول تر به بخش ساخت و ساز عرضه کنند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار مسکن
پربیننده‌ترین اخبار مسکن
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!