جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۹:۴۳
دولت - کد خبر : 16792
سه شنبه، ۰۸ آذر، ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰

نشست خبری رئیسی و نخست وزیر عراق

صبح امروز نخست وزیر عراق به دعوت رئیس جمهور به تهران آمد و بعد از دیدار و گفتگو ، رئیسی و محمد شیاع السودانی در نشست خبری حاضر شدند و با اصحاب رسانه مصاحبه کردند.

نشست خبری رئیسی و نخست وزیر عراق

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی بعد از دیدار و گفتگو با نخست وزیر عراق در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهار داشت : صمیمانه از نخست وزیر عراق تشکر میکنم که دعوات ما را پذیرفت و به ایران سفر کردند.

رئیسی افزود : روابط حسنه دو ملت یک رابطه معمولی نبوده و نیست ،زیرا ریشه در اعتقادات و باورهای هر دو کشور دارد و اوج این ارتباط روز اربعین امام حسین (ع) است ، چراکه در این روز همه عاشقان اهل بیت به عراق آمده و به زیارت امام سوم شیعیان می‌روند. از استقبال و تدارکات کشور عراق برای زائرین ایرانی صمیمانه تشکر میکنم.

رئیس جمهور ادامه داد : امیدواریم که دولت عراق و همچنین جناب آقای السودانی نخست وزیر حال حاضر عراق بتوانند مشکلات عراق را حل کنند و به مردم عراق کمک کنند و خدمتی خالصانه با مردم و کشور های منطقه داشته باشند. و همچنین امیدواریم که ارتباطات دو کشور در زمینه های سیاسی ، اقتصادی ، علمی ،فرهنگی و... افزایش و ارتقا پیدا  کند.

آیت الله رئیسی در ادامه گفت : امیدواریم صلح و امنیت همیشه در منطقه و اللخصوص بین دو کشور حاکم باشد و با همکاری دو کشور ، گروهک های تروریسی و همچنین باند های تبهکاری و جرائم سازمان یافته مانند مواد مخدر هرچه زودتر ریشه کن شود.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود گفت : ایجاد این امنیت وثبات منطقه باید از سوی ساکنین خود این منطقه باشد ، نه اینکه نیروی بیگانه از آن سوی دنیا بیاید و بخواهد امنیت منطقه ما را تضمین کند ، با همکاری کشور های همسایه میشود به ثبات رسید و نیازی به بیگانگان نیست.

رئیسی اضافه کرد : مذاکرات با نخست وزیر عراق در راستای همکاری بین دو کشور بود ، حوزه اقتصادی، تجاری، مسائل پولی و بانکی مورد مذاکره است و هم‌چنین بر صادرات برق و گاز تأکید داریم. 

رئیس جمهور در پایان سخنان خود به این موضوع که هر دو کشور در خیلی از جهات شبیه هم هستند و دیدگاه های مشترکی در رابطه با سیاست های خارجی دارند اشاره کرد.

بعد از سخنرانی رئیس جمهور نوبت به نخست وزیر عراق رسید.

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق گفت : ما به دعوت رئیس جمهور ایران به تهران سفر کردیم تا در رابطه با مسائل سیاسی و اقتصادی دو کشور مذاکره کنیم و آخرین تحولات منطقه ای را مورد بررسی قرار دهیم. و همچنین سفر امروز ما برای تقویت روابط تاریخی بین دو کشور دوست ، برادر و همسایه بود و به دنبال این بودیم که نقاط مشترک دو کشور در زمینه های مختلف را ارزیابی و تقویت کنیم.

نخست وزیر عراق با اشاره به حمایت های ایران از این کشور گفت : من ، ملت و دولت عراق هرگز فراموش نمیکنیم که چطور ایران از عراق  در این سال ها حمایت کرد ، به ویژه از سال 2003 و بعد از حمله  تروریست های سازمان یافته یعنی داعش  تا به الان ، برادران ایرانی و عراقی درکنار هم پیروز نبرد حق علیه باطل شدند.

نخست وزیر عراق عنوان کرد ، در روابط ما با ایران هیچ گونه خدشه ای وارد نشده است و ما همیشه تاکید بر همکاری و مشارکت بین دو کشور را داریم ، چرا که وجود تروریسم و مواد مخدر امنیت منطقه را به خطر می اندازد.

السودانی اضافه کرد : این دیدار از هرجهتی مهم و ضروری بود تا بتوانیم موارد مختلف را عملیاتی کنیم .برای امنیت منطقه مسائل اقتصادی مهم است ، پس این توافقات که مربوط به مسائل سیاسی و اقتصادی بود برای هرد کشور از اهمیت بالایی برخودار است. ما با رئیس‌جمهور ایران توافق کردیم نشست‌های کمیته اقتصادی دو کشور فعال شود و نتایج آن به کمیته عالی دو کشور که در عراق نخست‌وزیر و در ایران معاون اول رئیس‌جمهور ریاست آن را به‌عهده دارند، ارائه شود.

و در نهایت نخست وزیر عراق تاکید کرد: امنیت حال حاضر منطقه نشان یکپارچگی دو کشور است و در بخش امنیت ، ایران و عراق مکمل یکدیگر و جدایی ناپذیر هستند. این موضوع به نفع همه منطقه است.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار دولت
پربیننده‌ترین اخبار دولت
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!