شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۵:۳۱
علم و فناوری جهان - کد خبر : 16835
يكشنبه، ۱۳ آذر، ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰

نشانه های شگفت انگیز از آب و هوای قمر تایتان توسط جیمز وب ثبت شد

ستاره شناسان توانستند با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب برای اولین بار تصاویر مادون قرمز از آب و هوای سیاره زحل بدست آورند که اطلاعات دقیق تری از این سیاره به دانشمندان و ستاره شناسان داده است.

نشانه های شگفت انگیز از آب و هوای قمر تایتان توسط جیمز وب ثبت شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، تایتان یکی از قمرهای سیاره زحل و یکی از عجیب ترین و شگفت انگیز ترین اجرام کیهانی است. با اطلاعاتی که در گذشته بدست آمده متوجه شدیم که زحل، تنها مکان خارج از زمین است که رودخانه و دریاچه دارد؛ اما بجای آب در آن ها هیدروکربن های قابل اشتعال جریان دارد.

مطالعه و بررسی تایتان همیشه سخت بوده ، چرا که سطح این قمر را غبار های سنگین و وحشتناک احاطه کردند که اجازه بررسی بیشتر این تایتان را نمیداد. به علت اتمسفر ضخیم روی این قمر ، رصد کردن آن کاری دشوار بود تا اینکه تلسکوپ جیمز وب توانست تصاویر مادون قرمزی از سطح و آب و هوای آن به دست ستاره شناسان برساند.

کانر نیکسون که یک ستاره شناس است بیان کرد: ما سال ها در انتظار این بودیم بتوانیم اطلاعاتی از تایتان بدست آوریم و حالا با توجه به تصاویر مادون قرمزی که تلسکوپ فضایی جیمز وب در اختیار ما گذاشته میتوانیم بگوییم که رصد کردن آب و هوای تایتان شگفت انگیز است و شباهت های خیلی زیادی با مدل های رایانه ای ما دارد. ابزارهای پیشرفته تلسکوپ فضایی جیمز وب به ستاره‌شناسان امکان می‌دهد که با درجه اطمینان بالاتری، میزان ارتفاع ابرها را مشخص کنند. برای اثبات بقیه اطلاعات بدست آمده از رصدخانه کک در هاوایی استفاده کردیم که به حل این مسائل کمک کرد.

یک ستاره شناس از دانشگاه کالیفرنیا به اسم ایمکی دپاتر گفت : موقع رصد تایتان با استفاده از تلسکوپ های کک نگران این بودیم که آب و هوای سطح این قمر تغییر کند و نتایج از دستمان برود اما متوجه شدیم ابر ها درهمان حالت و موقعیت قبلی خود باقی مانده اند.

حتی این داده ها و اطلاعات برای محققی به اسم مائل اسایه در فرانسه نیز که به صورت ویژه روی این قمر تحقیق میکند هم جالب بود و گفت : پس از سال‌ها شبیه‌سازی واقعا هیجان انگیز است که سرانجام داده‌های واقعی را دریافت می‌کنیم. بی‌صبرانه در انتظار دیدن بخش دوم این داده‌ها در سال آینده هستیم.

طبق اطلاعات بدست آمده از ناسا ، بنظر میرسد قرار است یک ماموریت فضایی به اسم «سنجاقک» در سال 2027 انجام شود. که از قرار معلوم یک فضاپیما شبیه بالگرد برای تحقیقات بیشتر به آنجا فرستاده می‌شود.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!