چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۰۲:۳۳
خاورمیانه - کد خبر : 16870
شنبه، ۱۹ آذر، ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰

هدف چین از همکاری با کشور های عربی حوضه خلیج فارس

یک تحلیلگر مصری نوشت : پکن به دنبال روابط جدیدی در این منطقه است و میخواهد با مقام های کشور های عربی در رابطه با مواردی همچون اقتصاد و سیاست گفتگو و مذاکره کند.

هدف چین از همکاری با کشور های عربی حوضه خلیج فارس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، معاون حزب کنگره مصر در رابطه با نشست سران کشور های عربی با مقامات بلند پایه چینی گفت : این نشست‌ها برای پکن معادل نوشتن یک تاریخ سیاسی و اقتصادی جدید است؛ تاریخی که پیش از این حاکی از تمایل این منطقه به همکاری با آمریکا و غرب بوده است و اکنون در حال تغییر است.

به گفته رضا فرحات معاون حزب کنگره مصر :  این وضعیت، به تغییر نقش مستقیم و یک جانبه  آمریکا و غرب خواهد انجامید؛ جایی که واشنگتن در خاورمیانه کنترل همه چیز را در دست نخواهد داشت و باید برای برقرای ارتباط و همکاری در این منطقه با کشور های دیگر رقابت کند و اینجا دیگر بازار عرضه یک طرفه او نخواهد بود، به‌ ویژه پس از بحران روسیه و اوکراین که موازنه قوا در جهان را تغییر داده است. ودر حال حاضر بلوک شرق تلاش میکند دست بالاتر را داشته باشد.

از نظر این تحلیلگر مصری ، از جمله نتایج مورد انتظار این نشست ها، امضای قرارداد های بلند مدت  و کوتاه مدت چین در زمینه انرژی با تعدادی از کشورهای عربی این منطقه است تا بتواند با خدماتی که در بخش توسعه زیرساخت‌ ها به این کشورها می‌دهد، حمایت سیاسی آن‌ها را کسب کند. و در آینده از این حمایت ها برای تثبیت قوانین و مقرارت بین المللی در جهان مانند اجلاس های حقوق بشر و ... استفاده کرده و پیروز خارج شود.

در ادامه رضا فرحات افزود، چین به دنبال گرفتن جلب توجه و حمایت کشورهای عربی از سیاست‌های این کشور در قبال موضوع تایوان است؛ به ویژه زمانی که برای رای گیری در مجامع بین المللی احتیاج زیادی به این حمایت ها دارد. 

تحلیل یکی از کارشناسان ما در این زمینه آن است که ، چین به شدت تلاش میکند خود را درگیر مسائل مختلفی کند که پیشتر آمریکا انجام داده بود ، چرا که معمولا آمریکا مسائل مختلف را با رای گیری در مجامع بین المللی و با حمایتی که این کشور ها می کردند ، به نفع خود رقم می‌زد.

حال چین در تلاش است تا با ارائه خدماتی بهتر از آمریکا در این منطقه بتواند حمایت کشور های خاورمیانه را جلب کند و این یعنی چین تبدیل به یک رقیب جدی برای آمریکا در خاورمیانه خواهد شد و آمریکا برای از دست ندادن این حمایت ها بی کار نخواهد نشست. 

جو بایدن بر خلاف رئیس جمهور قبلی آمریکا نشان داده در مسائل بین المللی خیلی نفوذ ندارد ، چرا که ترامپ سعی میکرد شخصا به کشور های رقیب و هم پیمان برود و با آنها دیدار و گفتگو کند. و مسائل مختلف را از نزدیک بررسی و حل کند تا مبادا حمایت دوست را از دست داده و تحرکات دشمن را نادیده گرفته باشد.

حال بعد از جنگ روسیه و اوکراین توازن های قدرت در مناطق مختلف جهان بهم خورده و در کشور هایی که آمریکا نقش تعیین کننده ای داشته ، حالا دچار مشکل شده و با توجه به سخنرانی های جمهوری خواهان و دموکرات ها در انتخابات پیش رو می توان کاملا حس کرد که آمریکا قدرت گذشته خود را از دست داده و خود را در شرایط بدی می بیند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!