جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۶:۳۶
رفاه و تعاون - کد خبر : 10687
جمعه، ۱۱ تير، ۱۴۰۰ - ۹:۰۰

30 مرکز جامع درمان اعتیاد در کشور فعالند

۳۰ مرکز جامع درمان اعتیاد در ۲۸ استان کشور فعالیت دارند که به گفته کارشناس مسئول مراکز جامع درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از این ۳۰ مرکز، دو مرکز ویژه زنان و ۲۸ مرکز به مردان اختصاص دارد.

30 مرکز جامع درمان اعتیاد در کشور فعالند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل از ایرنا، نورالدین فائقی ضمن اعلام این خبر گفت: دو مرکز جامع درمان اعتیاد ویژه زنان در استان‌های البرز و اردبیل فعالیت دارند. به‌طورکلی مراکز جامع درمان اعتیاد به غیر از سه استان ایلام، همدان و قم در همه استان‌های کشور فعالیت دارند که این سه استان نیز در هفته بهزیستی ۱۴۰۰ - از ۲۴ تیرماه به مدت یک هفته - راه‌اندازی می‌شود.
 
کارشناس مسئول مراکز جامع درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ با توجه به شرایط حاکم بر کشور و شیوع ویروس کرونا، پذیرش بیمار در همه مراکز اقامتی درمان و بازتوانی اعتیاد بهزیستی از جمله مراکز جامع درمان اعتیاد محدود بود بنابراین از ظرفیت پیش‌بینی‌شده ۱۰ هزار نفری برای پذیرش، فقط حدود ۲۵۰۰  نفر پذیرش شد که از این ۲۵۰۰ نفر نزدیک ۱۱۰۰ نفر در درمان، مانایی داشتند و بقیه بیماران بر حسب شرایط خود بیمار یا شدت بیماری کرونا ریزش قابل توجهی داشتند یا از مراکز زودتر از موعد مقرر ترخیص شدند.
 
استفاده از الگوی ترکیبی برای درمان معتادان
 
فائقی گفت: مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادین، مراکزی هستند که با رویکردی ترکیبی و با استفاده از همه الگوهای رایج درمان و بازتوانی اعتیاد در کشور به فعالیت می پردازند.
 
وی ادامه داد: در این نوع مراکز پذیرش بیمار براساس مدل مراکز اقامتی میان‌مدت بوده و به مدت دو هفته سم‌زدایی پرهیزمدار صورت می‌گیرد. پس از آن به مدت دو و نیم ماه براساس رویکرد اجتماع درمان‌مدار در مراکز تی‌سی، رویکردهای درمانی و آموزشی برای بیمار پیاده می‌شود. بعد از چهار ماه از زمان پذیرش بیمار و درمان او به‌ صورت اقامت شبانه‌روزی در مرکز، فردِ بهبودیافته ترخیص شده و درمان را به‌صورت هشت ماه طی ۵۲ جلسه درمان سرپایی براساس رویکرد و مدل مراکز درمان سرپایی درمان سوءمصرف مواد ادامه می‌دهد.
 
کارشناس مسئول مراکز جامع درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: همزمان با هشت ماه درمان سرپایی براساس مدل مراکز توانمندسازی و صیانت اجتماعی، کارگاه‌های اشتغال و حرفه‌آموزی در مرکز ایجاد شده و افراد بهبودیافته می‌توانند در آن کارگاه‌ها مشغول به‌کار شده یا اینکه با استفاده از طرح مدیریت مورد و مدل پیگیری، شرایط اجتماعی و اقتصادی فرد، بهبود یافته و می‌تواند به شغل قبلی خود بازگردد تا به توانمندی اقتصادی برسد.
 
مانایی درمان اعتیاد برای 40 درصد بهبودیافتگان مراکز جامع
 
فائقی با یادآوری اینکه پذیرش معتادان در مراکز اعتیاد امسال هم به علت شیوع کرونا، ۵۰ درصد ظرفیت است، اظهار داشت: آمارهای موجود بهبودیافتگان از سال ۹۹ نشان می‌دهد که نزدیک ۴۰ درصد افراد پذیرش شده در این مراکز همچنان در درمان باقی‌مانده‌اند و حتی پس از ترخیص کامل از مرکز با توجه به رویکرد سم‌زدایی و درمان سرپایی و پیگیری درمان توسط مددکاران و تیم درمان مرکز همچنان در درمان مانا بوده‌اند.
 
وی تصریح کرد: سال گذشته به هر مرکزی ۳۰۰ میلیون تومان هزینه تجهیز و راه‌اندازی پرداخت شد و به بیماران پذیرش‌شده بی‌بضاعت براساس مدل مدیریت مشروط و پلکانی (برحسب میزان مانایی در درمان) یارانه درمان از میزان ۶۰ درصد تا صد در صد تخفیف داده شد.
 
کارشناس مسئول مراکز جامع درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: تعرفه درمان در مراکز جامع برای یک دوره به مدت یک سال در سال ۹۹، ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است.
 
بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، اکنون دو میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور وجود دارند که بالاترین مصرف مواد مخدر با بیش از ۶۶ درصد مربوط به تریاک است.
 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار رفاه و تعاون
پربیننده‌ترین اخبار رفاه و تعاون
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!