جمعه، 7 ارديبهشت، 1403 | Friday 26th of April 2024
۰۰:۰۶
علم و فناوری جهان - کد خبر : 13168
دوشنبه، ۱۹ مهر، ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

هسته داخلی زمین، جامد نیست

هسته داخلی نقش مهمی در حفظ حیات در سیاره ما ایفا می کند.

هسته داخلی زمین، جامد نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، این هسته به فرایند پویایی، که میدان مغناطیسی زمین، که به نوبه خود از زمین در برابر بسیاری از اشعه های مضر کیهانی محافظت می کند، را ایجاد می کند، قدرت می دهد. علیرغم اهمیت هسته زمین، اطلاعات زیادی در مورد تاریخچه و زمان شکل گیری آن در دست نیست.

به نقل از اسپوتنیک، به گفته دو دانشمند، هسته داخلی زمین چندان محکم نیست. طبق یافته های مطالعه آن ها که اخیراً در مجله "Science Direct" منتشر شد، هر دو محقق بر داده هایی که از امواج زلزله به دست آورده اند، تکیه کردند؛ زیرا بررسی مستقیم منطقه به دلیل درجه حرارت بالا و فشار شدید، غیرممکن است.

رت باتلر، ژئوفیزیکدان از دانشگاه هاوایی، در این باره می گوید: "با بررسی امواج زلزله در پوسته و گوشته فوقانی و مشاهده توسط رصدخانه های لرزه ای در سطح زمین، لرزه نگاری تنها راه مستقیم برای بررسی هسته داخلی و فرایندهای آن را ارائه می دهد." 

با حرکت امواج لرزه ای در لایه های زمین، سرعت آن ها تغییر می کند و بسته به مواد معدنی، دما و چگالی لایه ممکن است این امواج دچار شکست شوند.

آقای باتلر و همکارش در این مقاله، آقای تسوبوی، دانشمند تحقیقاتی در آژانس علوم و فناوری دریایی ژاپن، از داده های لرزه سنج هایی که نزدیک محل وقوع زلزله بودند، استفاده کردند. آن ها برای پوشش کل هسته داخلی، پنج منطقه را مشخص کردند؛ تونگا-الجزایر، اندونزی-برزیل و سه منطقه بین شیلی و چین. که سپس توسط یک ابر رایانه، مورد ارزیابی قرار گرفتند.

بررسی های بعدی نشان داد که هسته داخلی یک ساختار ناهمگن دارد.

برخلاف آلیاژهای همگن و نرم که در همه مدل های هسته داخلی از دهه 1970 در نظر گرفته شده اند، مدل های ما وجود آلیاژهای سخت، نرم و مایع در 240 کیلومتری بالای هسته داخلی را نشان می دهند. این یافته ها محدودیت های جدیدی را در مطالعه ترکیب، تاریخ حرارتی و تکامل زمین، ایجاد می کند.

به گفته محققان، این کشف ممکن است اطلاعات مهمی در مورد پویایی در مرز بین هسته داخلی و هسته بیرونی، که مسئول ایجاد میدان مغناطیسی زمین هستند، ارائه دهد.

باتلر اظهار کرد: "آگاهی از این شرایط مرزی از طریق لرزه نگاری، ممکن است مدل های بهتری از میدان مغناطیسی زمین، که از زندگی در سیاره ما محافظت می کند، فراهم کند."

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 7 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!