پنجشنبه، 30 فروردين، 1403 | Thursday 18th of April 2024
۱۳:۲۰
خاورمیانه - کد خبر : 11737
دوشنبه، ۲۵ مرداد، ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰

تیراندازی میان نیروهای نظامی آذربایجان و ارمنستان در نخجوان شدت گرفت

روسیه به عنوان همسایه جمهوری آذربایجان و متحد نزدیک ارمنستان، نقش ویژه ای در این منطقه ایفا می‌کند.در پاییز سال ۲۰۲۰ رئیس‌‌جمهور روسیه، رئیس‌جمهور آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه مشترکی درباره آتش‌بس کامل در قره‌باغ امضا کردند.

تیراندازی میان نیروهای نظامی آذربایجان و ارمنستان در نخجوان شدت گرفت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که نیروهای ارمنستان به مواضع نیروهای این کشور در منطقه خودمختار «نخجوان» تیراندازی کردند.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای نظامی ارمنستان  ساعت ۹:۳۰ صبح دوشنبه ( 25 مرداد) به وقت محلی مواضعی را در محله «حیدرآباد» در نخجوان به گلوله بستند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان افزود، در جریان این تیراندازی هیچ تلفاتی در میان نیروهای این کشور که کنترل منطقه را در دست دارند، گزارش نشده است. اما باید در نظر داشت که حملات ارمنستان به مرزهای مشترک در چند هفته گذشته افزایش یافته است.

به نقل از خبرگزاری «آرمنا پرس» وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که یک نظامی این کشور در تیراندازی تک تیراندازان جمهوری آذربایجان کشته شد. وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه خود افزود که در نتیجه اقدامات متقابل ارتش ارمنستان، طرف مقابل متحمل تلفاتی شد.

«الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان اخیرا در مصاحبه تلویزیونی با شبکه تلویزیونی «سی ان ان ترک» گفت، روسیه به عنوان همسایه جمهوری آذربایجان و متحد نزدیک ارمنستان، مطمئناً نقش ویژه ای در این منطقه ایفا می‌کند.علی اف به صراحت گفت: «انتظارات ما این است که روسیه ارمنستان را مسلح نکند.»

علی اف مدعی شد که باکو نگرانی‌های خود را به روسیه اطلاع داده است. علی اف در ادامه گفت: «از آنجا که بیانیه سه جانبه توسط سران جمهوری آذربایجان، روسیه و ارمنستان امضا شد، جمهوری آذربایجان از روسیه انتظار دارد تمام مفاد قرارداد قره باغ را اجرا کند.»

در پاییز سال ۲۰۲۰، وضعیت قره‌باغ با درگیری‌های مسلحانه در این منطقه مورد مناقشات شدیدی شد. در تاریخ ۹ نوامبر (۱۹ آبان ۹۹)، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌‌جمهور روسیه، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه مشترکی درباره آتش‌بس کامل در قره‌باغ امضا کردند.

طبق توافقات اولیه دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان، قرار شد ارمنستان اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. بنابر این توافق، روسیه نیروهای حافظ صلح خود را در مناطق همجوار قره‌باغ کوهستانی و مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان مستقر کرده است.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 30 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!