پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۴:۵۶
سلامت - کد خبر : 2688
يكشنبه، ۱۸ اسفند، ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰

کمیته ملی تحقیقات کرونا راه اندازی شد

معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمیته ملی تحقیقات کرووید_19 را تشکیل داد.

 کمیته ملی تحقیقات کرونا راه اندازی شد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به منظور مقابله و جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، کمیته ملی تحقیقات کووید_19 را تشکیل داد. گفتنی است هدف از تشکیل این کمیته هدایت متمرکز و هدفمند برای تشخیص و درمان ویروس کرونا عنوان شده است.

براساس اعلام روز یکشنبه سامانه مدیریت پژوهش کاپیر، موسسه ملی تحقیقات علوم پزشکی ایران، نخستین جلسه این کمیته  فردا، روز دوشنبه (۲۰ اسفند ۱۳۹۸) با حضور ۱۸ نفر از محققان و دست‌اندرکاران حوزه پژوهش و فناوری در سطح دانشگاهی و ملی برگزار خواهد شد.

شایان ذکر است 5 میلیارد تومن اعتبار ، برای حمایت از پژوهش‌های مرتبط با این ویروس به دانشگاه‌هایی که شیوع این بیماری در منطقه تحت پوشش آنها بالا و در عین حال زیرساخت فیزیکی و انسانی برای پژوهش بر این بیماری را دارا هستند، در نظر گرفته شده است.

امکان بررسی فوری و ارایه کداخلاق برای طرح‌های پژوهشی ملی در زمینه بیماری کرونا ویروس جدید در وب ‌سایت مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) فراهم شده است.

محققان می توانند پروپوزال پژوهشی خود (در صورتی که دامنه کار پژوهشی آن فراتر از یک دانشگاه است) به آدرس  http://rms.nimad.ac.ir/ProposalStart.php?id=۱۱ ارسال کنند.

معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی و مؤسسات تحقیقاتی وابسته درباره طرح‌های پژوهشی دانشگاهی در زمینه بیماری کوروناویروس ۲۰۱۹  توصیه‌هایی ارائه داده است.

نخست اینکه همه پروپوزال‌های مربوط به کووید_19  توسط کمیته علمی صلاحیت‌دار مانند شورای پژوهشی دانشگاه، دانشکده و مرکز تحقیقاتی مطرح و مورد ارزیابی قرار گیرد. در صورتی که امکان تشکیل شوراها به هر دلیلی وجود ندارد، پروپوزال‌های یادشده می‌توانند با تایید معاون پژوهشی دانشگاه یا دانشکده به لحاظ علمی بودن، مصوب تلقی شود. البته معاونین می‌توانند از مشاوره داوران علمی مربوطه استفاده کنند.

همچنین همه پروپوزال‌های مربوط به کووید_19 لازم است توسط کمیته‌های اخلاق در پژوهش بررسی و تصویب شوند. برهمین اساس همه کمیته‌های اخلاق در پژوهش موظف هستند پروپوزال‌های دریافتی مربوطه را حداکثر تا ۴۸ ساعت تعیین تکلیف و کد مربوطه را صادر کنند.

در ادامه این توصیه‌ها آمده است: با توجه به حساسیت موضوع و برای پرهیز از انتشار داده‌های غیر قابل استناد برای هماهنگی بیشتر، انتشار هرگونه اثر علمی در مورد  همه‌گیری فعلی در مجلات علمی منوط به کسب مجوز از کمیته اخلاق دانشگاه یا کمیته ملی اخلاق در پژوهش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا کمیته اخلاق مؤسسه نیماد است.

شایان ذکر است در پی شیوع ویروس کرونا در کشور، شایعاتی بی‌اساس در جامعه مجازی دست به دست می‌شود که اغلب فاقد ارزش علمی و اعتباری لازم هستند. به‌همین منظور جهت جلوگیری از پخش این شایعات که ثمره‌ای جز افزایش بار روانی بر جامعه ندارد، از همه دست‌اندکاران تقاضا شده است که در چهارچوب یادشده فعالیت خود را انجام دهند؛ همچنین از مردم درخواست می‌شود که اخبار را فقط از رسانه‌های معتبر پیگری کنند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!