پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۴:۳۲
تحلیل سیاسی - کد خبر : 16661
پنجشنبه، ۰۵ آبان، ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

پوتین می خواهد ایران را وارد جنگ اوکراین کند؟

پخش خبرهایی در رابطه با فروش پهپادهای ایران به روسیه و به کارگیری آنها در جنگ اوکراین در هفته های اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده است.

پوتین می خواهد ایران را وارد جنگ اوکراین کند؟

به گزارش گروه تحلیلی و آینده پژوهی پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، در حالی که غربی ها، دولت اوکراین و برخی نهادهای خارجی ایران را متهم به همکاری با روسیه در جنگ اخیر می کنند، سازمان های بین المللی تاکید کرده اند که هنوز این موضوع که پهپادهای به کار رفته در اوکراین ایرانی هستند و ایران مستقیما آنها را به روسیه داده، ثابت نشده است.

این موضوع باعث نوعی بدگمانی غربی ها به ایران شده است. در بحبوحه مذاکرات هسته ای، پخش اخباری در رابطه با همکاری ایران با روسیه در جنگ اوکراین باعث به هم خوردن روابط ایران و غرب و افزایش نگاه همراه با سوءظن آنها به ما شده است.

در این موقعیت، اگرچه ایران هرگونه شرکت مستقیم در جنگ اوکراین را انکار کرده اما روسیه ابایی از اعلام این خبر که پهپادهای به کار رفته در بمباران اوکراین ایرانی هستند، ندارد. اخبار متعددی از شبکه ها و رسانه های این کشور در رابطه با این پهپادها پخش شده است. بسیاری از این اطلاعات در گزارش های شبکه های غربی از جمله گزارش مفصل سی ان ان در رابطه با پهپادهای ایرانی نیز به کار رفته است.

 
پهپادها و تحریمی که روسیه را خوشحال می کند
اما چرا روسیه سعی دارد ایران را شریک نظامی خود معرفی کند؟ پاسخ این مساله را«کنستانتین سیمونوف»، دبیرکل صندوق ملی امنیت انرژی روسیه در تلویزیون دولتی روسیه داده است. این مقام ارشد در رابطه با تحریم ایران و نابودی مذاکرات هسته ای گفت: «ایران تحت تحریم می‌ماند و تحریم‌ها بدتر هم می‌شود که صادقانه بگویم این خبر خوبی برای ماست.»
این اظهارنظر جسورانه نشان می دهد که روسیه علاقه ای ندارد که ایران به برجام بازگشته و با غرب همکاری کند. نباید فراموش کرد که یکی از شروط لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه برای احیای برجام این بود که این سند به روابط تجاری ایران و روسیه آسیب وارد نکند. روسیه از آغاز جنگ در اوکراین تحت سنگین‌ترین تحریم‌ها قرار گرفته و این نشان می دهد که پوتین احتیاج بسیار زیادی به روابط تجاری با ایران دارد. از آن سو، اگر ایران مورد سوءظن غرب قرار بگیرد و مذاکرات هسته ای و روابط تجاری ایران و کشورهای غربی فعلا متوقف شود، روسیه به راحتی می تواند با ایران روابط تجاری و اقتصادی گسترده داشته باشد. اعلام این خبر که پهپادهای به کار رفته در اوکراین ایرانی هستند، می تواند به این مساله کمک کند.
 
پوتین می خواهد ایران را وارد جنگ اوکراین کند؟
اما مساله اقتصادی تنها موضوعی نیست که باعث هیاهوی پهپادی اخیر شده است. یک واقعیت مسلم این است که روسیه در اوکراین به بن بست خورده است. حتی اگر همین امروز مسکو بتواند کی‌اف را فتح کند، تغییری در این واقعیت به وجود نمی آید. پوتین جنگی را آغاز کرد که گمان داشت دو هفته ای به پایان می رسد اما حالا چند ماه است که ادامه دارد. از طرف دیگر، غربی ها کمک به اوکراین را از سر گرفته و بر شدت آن هم افزوده اند. این نشان می دهد که احتمالا زمستان داغی را در پیش خواهیم داشت و جنگ در اوکراین به اوج خود خواهد رسید.
زمانی که کشوری در یک جنگ در وضعیت بغرنج قرار می گیرد تلاش می کند که کشورهای دوست خود را هم درگیر این جنگ کند تا از این طریق، وضعیت را تغییر دهد. این یک سنت و قاعده تاریخی است که حتی در افسانه های هومر هم خود را نشان می دهد. زمانی که آگاممنون، پادشاه یونان قصد جنگ با تروا را داشت به علت عدم همراهی دوستان و متحدانش از تصمیم خود عقب نشینی کرد. زمانی که همسر منلائوس، برادر آگاممنون گآ با پسر شاه تروا، پاریس گریختند، منلائوس با برادرش همراه شد تا انتقامی تاریخی از تروایی ها بگیرد. در پی این اتفاق، شاهان شهرهای دیگر یونان هم با آگاممنون همراه شده و قوای یونان متحد به تروا حمله برد و این شهر را تصرف کرد.
در تاریخ جنگ های بشر نیز قاعده بالا به مراتب به کار رفته است. در زمان امپراتور فردریک کبیر و هنگامی که اتریش با پروس در جنگ بود، ملکه اتریش از توهین فردریک، شاه پروس به کاترین، ملکه روسیه و مادام دوپمپادور، معشوقه لوی پانزدهم، شاه فرانسه استفاده کرد و هر دو کشور را با خود متحد نمود تا بتواند امپراتور پروس را به زانو درآورد.
شاید یکی از مهم ترین نمونه های تاریخی در رابطه با همراهی کشورهای بی طرف در جنگ مربوط به جنگ جهانی دوم باشد. در سالهای نخست جنگ بزرگ، قوای ارتش نازی توانستند ارتش متحد فرانسه – انگلیس را تا مرز نابودی پیش ببرند. اوضاع جنگ به حدی بغرنج بود که اطرافیان وینستون چرچیل، نخست وزیر بریتانیا از او می خواستند که با هیتلر صلح کند اما دو اتفاق باعث تغییر روند جنگ شد. انگلیس از طریق جاسوسانش هیتلر را تحریک کرد که به شوروی حمله کند. بعد از این اتفاق، چرچیل اختلافات با دشمن تاریخی اش یعنی استالین را کنار گذاشت و با شوروی متحد شد. از آن سو، حمله ابلهانه ارتش ژاپن به بندر پرل هاربر آمریکا باعث ورود ایالات متحده به جنگ و اتحاد با بریتانیا و شوروی شد. این دو اتفاق روند جنگ را کاملا تغییر داد و کفه ترازو را به نفع متفقین پایین آورد.
به نظر می رسد پوتین هم به دنبال این است که کشورهای دوست خود یا بی طرف را در جنگ دخالت دهد. در حال حاضر به جز بلاروس هیچ یک از کشورهای متحد روسیه در فاز نظامی، کنار آن قرار نگرفته اند. چین، هند، کشورهای آسیای میانه و ایران اگرچه با روسیه همدلند اما به هیچ وجه حاضر نشده اند به طور علنی از هجوم روسیه به اوکراین حمایت کنند. با سخت تر شدن جنگ، پوتین سعی دارد پکن، آستانه، تهران و برخی دیگر از متحدانش را به سمت جنگ با غرب بکشاند تا از این طریق، فشار را از خود کم کند. شاید پخش خبرهای مربوط به پهپادهای ایرانی در جهت همین سیاست و خواسته باشد.
در حال حاضر ایران باید کاملا هوشیار باشد. هرگونه ورود ایران به جنگ روسیه و اوکراین اشتباهی مرگبار خواهد بود. شرایط اقتصادی و سیاسی و حتی اجتماعی ایران، جنگ را نمی پذیرد و ایران نیز نشان داده حاضر نیست وارد جنگی شود که به آن ربطی ندارد. بهتر است مقامات سیاسی و نظامی ایران فاصله خود را از جنگ حفظ کنند تا نام ایران وارد لیست سیاه کشورهای غربی نشده و به عنوان متحد جنگی روسیه شناخته نشویم.

تحلیلگر ایران زمین

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل سیاسی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل سیاسی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!