جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۶:۵۹
بین الملل - کد خبر : 7492
چهارشنبه، ۰۶ اسفند، ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰

مجلس ترکیه مصونیت پارلمانی نمایندگان طرفدار اپوزوسیون دولت را لغو می‌کند

مجلس ترکیه در چهارچوب فشار بر اصلی‌ترین گروه سیاسی اپوزوسیون دولت، قصد دارد مصونیت قضایی پارلمانی چند نماینده اپوزیسیون را که پرونده تحقیق درباره آنها گشوده شده، لغو کند.

 مجلس ترکیه مصونیت پارلمانی نمایندگان طرفدار  اپوزوسیون دولت را لغو می‌کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل از آناتولی، مصطفی شنتوپ، رئیس پارلمان این کشور روز چهارشنبه ۲۴ فوریه (۶ اسفند) گفت:

«تا دیشب ۳۲ درخواست لغو مصونیت پارلمانی وصول شده است.»

شنتوپ بدون اعلام شمار دقیق و نوع گرایش سیاسی این نمایندگان گفت که گروهی از آنها از حزب دموکراتیک خلق‌ها هستند. هم اکنون بیشتر کرسی‌های مجلس ترکیه در دست عدالت و توسعه، حزب اسلام‌گرای متبوع رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری و متحدان ملی‌گرای اوست.

دادسرای ترکیه هفته گذشته از ارائه درخواست برای لغو مصونیت پارلمانی ۹ نماینده مجلس از حزب دموکراتیک خلق‌ها خبر داده بود. مقامات قضایی ترکیه برای بررسی نقش این افراد در اعتراضات خشونت‌بار سال ۲۰۱۴ میلادی علیه محاصره شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه به دست جهادگرایان داعش، پرونده تحقیق تشکیل داده‌اند.

دادسرای ترکیه می‌گوید این نمایندگان که در زمان آن اعتراضات، عضو کمیته اجرایی مرکزی حزب دموکراتیک خلق‌ها بوده‌اند، به همراه پروین بلدان، نایب رئیس این حزب، تحریک به خشونت کرده‌اند.

بازداشت ۷۱۸ نفر در ۴۰ شهر ترکیه؛ اردوغان آمریکا را به حمایت از شبه‌نظامیان کُرد متهم کرد.

کشته شدن ۱۳ نفر از جمله ۱۲ تبعه ترکیه در عراق که در گروگان حزب کارگران کردستان، پ‌کا‌کا بودند، سبب افزایش فشار بر گروه‌های طرفدار حقوق کردها در ترکیه، به ویژه حزب دموکراتیک خلق‌ها گردید. حدود ۱۰ روز پیش، ترکیه اعلام کرد اجساد ۱۳ شهروند این کشور را که پیشتر به دست شبه نظامیان کرد ربوده شده بودند، در شمال عراق پیدا کرده است.

دولت آنکارا و متحدان غربی‌اش پ‌کاکا را گروه «تروریستی» می‌داند. ترکیه حزب دموکراتیک خلق‌ها را نیز «ویترین سیاسی پ‌کاکا» خوانده است.

حزب دموکراتیک خلق‌ها اتهام‌ها علیه خود را رد کرده و می‌گوید که به دلیل مخالفت جدی با سیاست‌های رئیس جمهوری، قربانی فشار و سرکوب شده است. این حزب سال‌هاست که با قدرت حاکم ترکیه رقابت دارد و درگیری سیاسی بین آن ها عمیق است. چهره سرشناس این حزب یعنی صلاح‌الدین دمیرتاش که در انتخابات قبلی ریاست جمهوری رقیب اردوغان بود، از سال ۲۰۱۶ در زندان به سر می‌برد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!