سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۱۷:۳۴
اقتصاد - کد خبر : 922
پنجشنبه، ۰۹ آبان، ۱۳۹۸ - ۸:۰۰

صندوق بین المللی پول: وضعیت از این بدتر نخواهد شد

درآخرین گزارش صندوق بین المللی پول که در خصوص وضعیت اقتصادی خاور میانه وآسیای مرکزی منتشر کرده است، پیش بینی های امیدوار کننده و مثبتی از وضعیت اقتصاد ایران علی رغم تداوم تحریم های سنگین به چشم می خورد.

 صندوق بین المللی پول: وضعیت از این بدتر نخواهد شد

 درآخرین گزارش صندوق بین المللی پول که در خصوص وضعیت اقتصادی خاور میانه وآسیای مرکزی منتشر کرده است پیش بینی های امیدوار کننده و مثبتی از وضعیت اقتصاد ایران علی رغم تداوم تحریم های سنگین به چشم می خورد.

بزرگترین وام دهنده جهانی در گزارشی که منتشر کرده، به معرفی عوامل موثر در اقتصاد کشورهای خاور میانه و آسیای مرکزی پرداخته و پیش بینی های خود از دورنمای اقتصاد این کشورها را اعلام کرده است. به گفته این صندوق، نوسانات قیمت نفت نا آرامی های اجتماعی در حال گسترش، تحریم های آمریکا علیه ایران، جنگ های تجاری و عوارض ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از مهمترین عوامل موثر در تعیین اوضاع اقتصادی کشورهای منطقه است.

مدیر دپارتمان خاور میانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول، جهاد آزور گفت با بررسی نتایج تحریم های آمریکا و تلاش های ایران در کم کردن تاثیرات این تحریم ها که امسال تشدید نیز شده اند، می توان پیش بینی کرد که در سال آینده تاثیرات و عوارض این تحریم ها از شرایط فعلی بیشتر نخواهد شدو یا به عبارت بهتر وضعیت از این بدتر نخواهد شد.

کاهش میزان تولید نفت و ثابت ماندن میزان تولید گاز

 صندوق بین المللی پول در خصوص میزان تولید نفت ایران پیش بینی کرده که تولید نفت ایران در سال گذشته که 3.49میلیون بشکه در روز بود و امسال  به 2.29 میلیون بشکه رسید، سال آینده به 2.11 میلیون بشکه کاهش یابد.

اما در خصوص گاز، پیش بینی صندوق بین المللی پول حاکی از عدم تغییر میزان تولید امسال در سال آینده یعنی تولید 5.03 بشکه در روز است.

 همچنین قیمت معادل نفت ایران که سال گذشته82 دلار در هر بشکه بود و امسال تا 155.6 دلار بالا رفت، در سال آینده به 194.6 افزایش پیدا خواهد کرد.

عدم تغییردر درآمدغیر نفتی دولتی

در گزارش اخیر صندوق بین المللی پول آمده که درآمد غیر نفتی ایران در سال آینده تغییر اساسی نکرده و از 12.2 درصدتولید ناخالص داخلی غیر نفتی در سال گذشته امسال به 12.1 درصد رسید و سال آینده نیز همین مقدار خواهد بود.

ارزش صادرات کالا و خدمات

پیش بینی صندوق حکایت از کاهش این رقم دارد یعنی ارزش صادرات کالاها و خدمات ایران که سال گذشته 103.2 میلیارد دلار بود و امسال به 60.3 میلیارد دلار رسید،سال آینده نیز کاهش یافته و به55.5 میلیارد دلار خواهد رسید.

البته این کاهش بجز امارات متحده عربی که از رقم 388.8 میلیارد دلار در سال قبل به رقم 400.1 میلیارد دلار در سال جاری افزایش داشت و در سال آینده به رقم 415.1 میلیارد دلار خواهد رسید، در تمامی کشورهای صادر کننده نفت نیز مشاهده خواهد شد.

ارزش واردات کالاها و خدمات 

صندوق بین المللی پول ارزش واردات کالاها و خدمات به کشورمان که در سال گذشته86.5 میلیارد دلار بود و امسال به73.3میلیارد دلار رسید، در سال آینده به 7107 میلیارد دلار خواهد رسید.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!