پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۸:۰۴
سیاست - کد خبر : 8710
سه شنبه، ۲۴ فروردين، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

ایران از یک فاجعه انسانی و زیست محیطی جلوگیری کرد

جمهوری اسلامی ایران براساس حقوق بین الملل حق اتخاذ تمامی تدابیر جهت حفاظت و دفاع از شهروندان ، منافع و تاسیسات علیه هرگونه اقدام تروریستی یا مخرب را برای خود محفوظ می دارد

 ایران از یک فاجعه انسانی و زیست محیطی جلوگیری کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، وزیر امور خارجه کشورمان در نامه ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که تدابیر مهار آلودگی به موقع و حرفه ای توسط مدیریت و کارکنان وظیفه شناس کارخانه غنی سازی سوخت نطنز و سازمان انرژی اتمی ایران از آنچه که می توانست به یک فاجعه انسانی و زیست محیطی تبدیل شود ، جلوگیری کرد.

محمدجواد ظریف در نامه خود به آنتونیو گوترش آورده است:

قصدم از نگارش این متن آن است که به اطلاع شما برسانم که در ساعات اولیه صبح 11 آوریل 2021 ، یک خرابکاری خطرناک و غیرمسئولانه در شبکه توزیع برق کارخانه غنی سازی سوخت نطنز موجب خاموشی و اختلال در فعالیت این تاسیسات هسته ای که تحت پادمان و نظارت گسترده آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داشته است، شد.

این دیپلمات عالی رتبه با بیان اینکه حمله عامدانه به یک تاسیسات هسته ای تحت پادمان – با ریسک بالای انتشار مواد بالقوه رادیواکتیو- یک اقدام مجرمانه تروریسم هسته ای است، گفت: از آنجا که این جنایت بین المللی می توانست تبعات احتمالی انسانی و زیست محیطی همه گیر داشته باشد، آنانی که این اقدام بزدلانه را طرح ریزی کرده، دستور آن را صادر کرده ، در آن مشارکت کرده و آن را اجرا کردند، مرتکب یک جنایت جنگی شده اند ، جنایتی که نباید بدون تنبیه باقی بماند. هر قدرتی که از این اقدام اصلاع یا رضایت داشته باشد هم به عنوان شریک جرم این جنایت جنگی ، مسئول شناخته شود.

تحقیقات فراگیر درخصوص عاملان خرابکاری در جریان است

وی با اشاره به توطئه چینی های بسیار مقام های اسرائیلی علیه ایران تصریح کرد: درحالی که از پائیز سال 1399 ، چندین مقام اسرائیلی علنا و به صراحت تهدید کرده اند که برای ممانعت از احیای برجام ، دست به چنین عملیات هایی می زنند و بسیاری از رسانه های اسرائیلی و غربی تلویحا نقش آفرینی جنایتکاران جنگی اسرائیلی در این تازه ترین نمونه از اقدام تروریستی را تائید کرده و حتی به آن بالیده اند، ایران از هرگونه قضاوت نهایی در خصوص عامل این اقدام خودداری کرده، اما تحقیقاتی فراگیر درخصوص این خرابکاری و عاملان آن در جریان است.

ظریف در ادامه افزود: با این وجود ، باید به خاطر داشت که از زمان آغاز مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک در سال 2013، رژیم اسرائیل هیچ فرصتی را برای تخریب این مذاکرات از دست نداده و پس از نهایی شدن این برنامه و تائید به اتفاق آرای آن توسط قطعنامه 2231 (2015) شورای امنیت، تمام تلاش خود را – به طرز شرم آوری به صورت علنی _ انجام داده است تا از اجرای موفق و احیای آن پس از انتخابات اخیر ایالات متحده ممانعت کند.

ظریف با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران براساس حقوق بین الملل حق اتخاذ تمامی تدابیر جهت حفاظت و دفاع از شهروندان ، منافع و تاسیسات علیه هرگونه اقدام تروریستی یا مخرب را برای خود محفوظ می دارد، ابراز داشت: در طول 42 سال گذشته ، فشار ، جنگ اقتصادی و تروریسم – در تمامی اشکال و نمودهایش -  در تضعیف اراده ما ، متزلزل یا مختل کردن پیشرفت علمی و فناوری ما یا مجبور کردن ما به تن دادن به هوی و هوس های قدرت های استکباری و دست نشاندگان آنها ، ناکام مانده است.

آمریکا باید از اقدامات غیرقانونی دست بردارد

اگر ایالات متحده می خواهد از تبعات شدید این قمار احمقانه توسط دست نشاندگان تروریست اش ممانعت کند، باید فورا از اینکه اقدامات غیرقانونی- چه تروریسم اقتصادی انجام گرفته توسط ترامپ (و ادامه یافته توسط دولت کنونی آمریکا) باشد و چه این تروریسم هسته ای اخیر- را به عنوان اهرم مذاکراتی در نظر بگیرد، دست برداشته و تمامی تحریم هایی را که از روز نهایی شدن برجام اعمال ، باز اعمال یا تغییر برچسب داده شدند رفع نماید.

پس از راستی آزمایی به موقع از لغو تمامی تحریم های ایالات متحده ، ایران با توقف اقدامات جبرانی پاسخ خواهد داد، اقداماتی که هم اکنون به دلیل خرابکاری هسته ای اخیر به طور چشم گیری سیر صعودی به خود گرفته است.

از شما قدردان خواهم بود که این نامه را به عنوان یک سند در مجمع عمومی و شورای امنیت توزیع نمایید.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!