شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۴:۰۵
اقتصاد - کد خبر : 2213
دوشنبه، ۲۱ بهمن، ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵

امضای تفاهم نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی

با تولید کک اسفنجی و سوزنی نیاز صنایع داخلی برطرف خواهد شد.

 امضای تفاهم نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین به نقل از فارس، تفاهم‌ نامه تولید کک‌ اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس و امام خمینی(ره) شازند امروزطی مراسمی رسمی با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امضا شد.

علیرضا صادق آبادی معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش در این خصوص گفت: به دلیل شرایطی که در پیش رو خواهیم داشت و نیاز داخلی صنایع فولاد و آلومینیوم کشورمان به کک، تصمیم گرفتیم تا برای سرمایه‌گذاری از محل منابع داخلی در این زمینه منابع موجود را بررسی و برای تولید کک‌های اسفنجی الگویی فرآیندی طراحی کنیم تا بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین سرمایه‌گذاری، تولید نفت کوره در پالایشگاه بندرعباس را کاهش دهیم.

وی افزود: این کار علاوه بر تامین نیاز داخلی و پوشش طرح‌های توسعه‌ای صنعت آلومینیوم، می تواند برای پالایشگاه بندرعباس از محل صادرات آن درآمد ارزی داشته باشد.

صادق‌آبادی تصریح کرد: بعد از بررسی ومطالعات زیادی که در پالایشگاه بندرعباس انجام شد در نهایت بهترین الگوی فرآیندی که قادر به تامین منابع مالی و تکنولوژی آن بودیم و بالاترین نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری را داشت، انتخاب کردیم. با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت، تکنولوژی مورد نیاز نیز فراهم شد تا بتوانیم کک موردنیاز داخل را با استفاده از واحدهای پایین‌دستی (واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز) در پالایشگاه تولیدکنیم.

معاون وزیر نفت ادامه داد: تولید کک سوزنی که صنایع فولاد کشورمان به آن نیاز زیادی دارد، شرایط پیچیده ای داشته وگوگرد و فلزات موجود در نفت کوره هم باید وضعیت خاصی داشته باشند. در نتیجه برای تولید کک باید خوراک پالایشگاه را به خوراک مناسبی تبدیل می کردیم. این کار نیز با ترکیب خوراک های موجود و با سرمایه گذاری150 میلیون یورویی به جای صرف یک میلیارد یورو انجام شدتا بتوانیم کک مورد نیاز صنایع فولاد کشورمان را تامین کنیم.

صادق‌آبادی در خصوص تامین منابع مالی گفت: طراحی پایه و تهیه اسناد مناقصه در هر دو پالایشگاه مراحل بعدی طرح است که امیدواریم در بازه زمانی یک ساله جمع‌بندی و نهایی شود که البته هزینه‌بر نیست و با منابع داخلی پالایشگاه ممکن است. در مراحل بعدی با فرمولی که مذاکرات اولیه آن با صنایع فولاد و آلومینیوم انجام شده است، از طریق پیش‌فروش کک تولیدی و در صورت نیاز از طریق همکاری با بانک‌ها، سرمایه موردنیاز اجرای پروژه تامین خواهد شد. در نهایت اینکه امیدواریم در یک سال آینده هر دو این قراردادها وارد فاز  EPC شده و مراحل طراحی پایه، اسناد مناقصه و اصلاحی که باید در بعضی از واحدهای پایین‌دستی پالایشگاه‌ها انجام شود، با اتکا به ظرفیت‌های داخلی صنعت نفت و پژوهشگاه صنعت نفت نهایی شود.

وی افزود: همچنین با اجرای طرح های تصویب شده جهت  توسعه پالایشگاه اراک، مقدار تولید شده نفت کوره در پالایشگاه اراک به زیر 10 درصد خواهد رسید. واحد تصفیه هیدروژنی نفت کوره پالایشگاه اصفهان در حال ساخت است و ظرف دو یا سه سال آینده آماده بهره برداری خواهد شد. در ضمن مقدار زیادی از پروژه های طرح توسعه پالایشگاه اصفهان در سال آینده افتتاح خواهد شد. طرح توسعه پالایشگاه آبادن نیز در قالب فاز دو در حال انجام بوده و با تمرکز بیشتر روی آن طی دو یا سه سال آینده تکمیل می شود.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!