چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۱۸:۴۱
بین الملل - کد خبر : 705
پنجشنبه، ۱۸ مهر، ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰

حمله ترکیه به سوریه و واکنش های جهانی

به دنبال آغاز حمله ارتش ترکیه به شمال شرقی سوریه کشورهای مختلف به این حمله واکنش نشان دادند.

 حمله ترکیه به سوریه و  واکنش های جهانی

واکنش آمریکا :

با خروج نظامیان آمریکایی مستقر در سوریه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه ۱۷ مهر از آغاز حمله ارتش کشورش به خاک سوریه تحت نام «عملیات چشمه صلح» خبر داد.

رئیس جمهور آمریکا چند ساعت پس از اعلام آغاز حمله ترکیه به سوریه گفت که این اقدام آنکارا «ایده بدی» بوده و مورد تأیید ایالات متحده نیست.

رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای در همین زمینه که کاخ سفید آن را منتشر کرد، ضمن دعوت دولت آنکارا به «حفاظت از اقلیت‌های دینی به ویژه مسیحیان» گفته است: «این حمله مورد تأیید ایالات متحده نیست و آمریکا به ترکیه صراحتا گفته که این عملیات ایده بدی بوده است.»

نکته مهم این ماجرا اینجاست که این حمله با چراغ سبز مستقیم ایالات متحده انجام شده است.

روسیه: دخالت نمی‌کنیم

به دنبال آغاز حمله ارتش ترکیه به شمال شرقی سوریه، ولادیمیر دژاباروف، معاون اول کمیسیون روابط خارجی مجلس روسیه، دوما گفت کشورش در مناقشه نظامی میان ترکیه و سوریه دخالت نمی‌کند.

پیش از این ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در گفتگوی تلفنی با اردوغان وی را از «هر گونه اقدامی که در روند صلح این کشور اختلال ایجاد کند» بر حذر داشته بود و از وی خواسته بود پیش از هر اقدامی درباره آن بیشتر «فکر» کند.

ایران

اما وزارت خارجه ایران نیز با هر حمله به خاک سوریه از جمله مناطق کرد نشین مخالفت کرد. همچنین علی لاریجانی،رئيس مجلس ایران که قرار بود برای شرکت در اجلاس پارلمانی به ترکیه سفر کند، سفرش را لغو کرد. و روز چهارشنبه اعلام کرد به دلیل انجام عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه، سفر خود به استانبول را لغو می‌کند. 

عربستان، امارات، بحرین و لبنان

عربستان، امارات، بحرین و لبنان هم چهارشنبه شب حمله ارتش ترکیه به مناطقی در شمال شرق سوریه را محکوم کردند. این کشور ها حمله ترکیه به سوریه را اقدامی در نقض یکپارچگی، استقلال و حاکمیت سوریه دانستند و اعلام کردند این حمله ملت سوریه را در معرض قتل و آورگی قرار می دهد.

ارتش ملی سوریه (تروریست های ارتش آزاد) : به کردها رحم نمی‌کنیم

نیروهای ارتش ملی سوریه «ارتش آزاد» سابق که ترکیه از آنها پشتیبانی می‌کند، از تصمیم دولت ترکیه برای حمله به سوریه استقبال کردند.تروریست های ارتش آزاد مورد حمایت ترکیه روز چهارشنبه اعلام کردند جنگجویان این گروه به  گروه ههای نظامی کرد سوریه  «رحم نخواهند کرد» و با «مشت آهنین» به آنها ضربه خواهند زد.

ارتش آزاد همچنین در بیانیه ای از نیروهای خود خواسته است تا به غیرنظامیان و کسانی که به آنها یاری می‌رسانند کاری نداشته باشند.

اتحادیه اروپا: عملیات را متوقف کنید

اتحادیه اروپا  ترکیه را به خویشتنداری فرا خواند. و اعلام کرده است که اگر هدف ترکیه ایجاد منطقه امن است نباید انتظار داشته باشد که اتحادیه اروپا هزینه ی آن را بپردازد.

ناتو: ترکیه سنجیده رفتار کند

ناتو در واکنشی محتاطانه‌تر از ترکیه خواست سنجیده عمل کند. رئیس ناتو ساعاتی پس از اعلام آغاز حمله  ترکیه به شمال شرقی سوریه گفت: «امیدوارم عملیات ترکیه در سوریه سنجیده و متناسب باشد.»

بیانیه مشترک تروئیکا و درخواست برای تشکیل جلسه شورای امنیت

کشورهای عضو تروئیکای  یعنی آلمان، فرانسه و بریتانیا قصد دارند در واکنش به حمله ترکیه به سوریه، بیانیه مشترکی صادر کنند. و این حمله را محکوم کنند. آن همچنین احتمال  بررسی موضوع حمله ترکیه به سوریه، در شورای امنیت سازمان ملل متحد را نیز مدنظر قرار می دهند.

هلند سفیر ترکیه را احضار کرد

کشور های اروپایی از جمله ایتالیا و دانمارک نیز از این حمله ابراز نگرانی کردند و در میان واکنش های نه چندان محکم اروپاییان به حمله ترکیه، دولت هلند در یک اقدامی عملی و دیپلماتیک سفیر ترکیه را  احضار کرد تا ابراز نگرانی این کشور را به ترکیه ابلاغ کند.

تهدید سوریه علیه ترکیه پیش از حمله

دولت سوریه نیز ترکیه را تهدید کرد در صورتی که در خاک این کشور اقدام نظامی انجام دهد از همه توان خود و ابزار های خود برای دفاع در برابر آنکارا استفاده می‌کند.

دمشق همچنین با «خصمانه خواندن» اقدامات رجب طیب اردوغان، آن‌ را مهر تاییدی بر امیال توسعه طلبانه ترکیه در اراضی سوریه دانست. منبعی در وزارت خارجه سوریه هم اعلام کرد که دولت سوریه همچنین هشدار داده است که این حمله می تواند جایگاه ترکیه را به عنوان ضامن مذاکرات آستانه از این کشور بگیرد و این ضربه‌ای مهلک به روند سیاسی حل بحران سوریه خواهد بود.

این منبع همچنین با انتقاد از گروه‌های کردی افزود: «ما پیشتر بارها به گروه‌های کردی درباره پیامدهای تکیه کردن به آمریکا هشدا داده بودیم و از آنها خواسته بودیم به ابزاری در خدمت سیاست‌های آمریکا علیه وطنشان نباشد ولی این گروه‌ها به این هشدارها توجهی نکردند و به ابزاری در دست بیگانگان تبدیل شدند.»

گروه‌های کرد در شمال شرق سوریه نیز در آغاز عملیات نظامی، بسیج عمومی در این مناطق اعلام کرده‌اند.

امروز با حمله ترکیه به سوریه  و واکنش های شفاهی اروپاییان و آمریکایی ها به این حمله ، گروه های کرد سوریه فهمیدند که نمی شود به آمریکا و غرب اعتماد کرد و آن ها تنها آلت دستی بودند در این چند سال برای پیاده کردن اهداف غرب در سوریه، اما خبر ها حاکی از آن است که گروه های کرد قصد دارند تا با دولت سوریه وارد مذاکره شوند تا از این گروه ها در برابر حملات ترکیه حمایت شود و دولت سوریه نیز از این اتفاق استقبال کرده است.
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!