جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۳:۱۵
سیاست - کد خبر : 9110
جمعه، ۱۰ ارديبهشت، ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰

میدان و دیپلماسی دو روی یک سکه

گزارشی از وقایع مربوط به سرقت فایل صوتی گفت و گوی محرمانه وزیرخارجه

میدان و دیپلماسی دو روی یک سکه

به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، دولت یازدهم و دوازدهم همانند دیگر دولت ها در سال و ماه های آخر خدمت خود، دستاورد های دولت را در یک مجموعه یا کتابی برای آگاهی مردم و محققین، ثبت و ضبط می کند.

تهیه هشت جلد کتاب تحت عنوان روزشمار، سه جلد کتاب تحت عنوان دست آورد های دولت و دو جلد کتاب با عنوان جهش تولید در دستور کار دولت قرار گرفته است. (دکتر روحانی)

کار دیگری که این دولت در راستای ثبت و ضبط تجارب خود و انتقال آن ها به دولت های بعد ، مردم شریف و محققین کشورمان در دستور کار داشت، گفت و گو های محرمانه که اذعان شد بخشی از برنامه ای به نام آن سوی دولت و با موضوع گزارش خدمات، اقدامات، چالش ها و دستاورد های دولت یازدهم و دوازدهم بوده، که زیر نظر مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، گفت و گو هایی با وزیران و معاونان ریاست جمهور در چارچوب تاریخ شفاهی هشت ساله دولت یازدهم و دوازدهم انجام گرفته است.

بنا براین بود که فایل کامل گفت و گوی صوتی_تصویری و همچنین مکتوب گفت و گو ها در دفتر هیأت دولت با درجه طبقه بندی آرشیو شوند و یک نسخه گزیده از هر گفت و گو با توافق مصاحبه شونده ها در یک نهاد ملی مطالعاتی، آرشیو و سپس منتشر و در دسترسی عموم قرار داده شود. (علی ربیعی)

آغاز ماجرا:

روز یک شنبه مورخ 05/ اردیبهشت/1400 هیأتی دیپلماتیک که در رأس آن آقای دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان قرار داشت، برای پیشبرد اهداف و همکاری های منطقه ای عازم کشور دوست و همسایه عراق گردید. درست فردا این روز، یعنی دوشنبه مورخ 06/ اردیبهشت/1400 یک نوار صوتی که شامل گفت و گویی ظاهرا محرمانه و غیر قابل انتشار میان وزیر امورخارجه وقت جناب دکتر محمدجواد ظریف و شخص مصاحبه کننده آقای سعید لیلاز ، توسط یکی از شبکه های ضد ایرانی برای اولین بار منتشر شد.

توسط برخی از مقامات دولتی اذعان شد که این فایل صوتی که از یک گفت و گوی چندین ساعته، فقط دقایقی از آن که با اهداف مشخص بریده شده و توسط رسانه های ضد اسلامی و ضد ایرانی بازنشر و دست به دست می شود شامل صحبت های جنجالی و یا به نقل از برخی سیاست مداران کذب و نادرست است که برخی از این گفت و گو حول محور مسائل منطقه، تفکیک دو محور میدان(سیاست دفاعی) و دیپلماسی(مذاکرات) از یکدیگر، اقدامات شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در جبهه مقاومت و موضوعات مرتبط با برجام و نقش روسیه در منطقه می باشد.

واکنش های مردمی و رجال سیاسی کشور، پیرامون فایل صوتی وزیرامور خارجه:

معاون بین الملل دفتر رهبری در واکنش به صحبت های وزیرخارجه آقای دکتر ظریف، اذعان می دارد که آنچه در مورد صوت سرقت شده اتفاق افتاده ، چه در قسمت انجام و چه در قسمت انتشار، کاری مطالعه شده و از پیش تعیین شده در جریان اصلاحات بود که از برادر و همکارمان جناب آقای ظریف سوءاستفاده شد.(منوچهر متکی.06/02/1400)

وزیر امورخارجه در بدو ورود هیأت دیپلماتیک ایران به بغداد برای ادای احترام به سرداران مقاومت در محل شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید بزرگ ابومهدی المهندس حاضر شد.

وی در اولین واکنش پس از حواشی پیرامون فایل صوتی منتشر شده از خود گفت: من معتقدم کار برای تاریخ نکنید، چون خطاب به تاریخ می گویم. خیلی نگران تاریخ نباشید، نگران خدا و مردم باشید.(محمدجواد ظریف.06/02/1400)

در همین راستا جمعی از مردم شریف کرمان ظهر روز سه شنبه در مقابل نمایندگی وزارت خارجه در استان کرمان، در واکنش به صحبت های اخیر وزیر امور خارجه در خصوص اقدامات شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، تجمع و اعتراض کردند.(07/02/1400)

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی و فعال سیاسی اصلاح طلب اذعان کرد: اشتباه اصلی را در این روند تقسیم، ریاست جمهور انجام داده. متاسفانه سیستمی که آقای حسام الدین آشنا در سمت رئیس مرکز بررسی های استراتژیک به عنوان مسئول جمع آوری این گفت و گو ها پیاده کرده، سیستم امنی نبود.(حسین مرعشی.07/02/1400)

نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت رئیسه مجلس در واکنش به این رویداد بیان کرد:

آقای حسام‌الدین آشنا به عنوان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری که مصاحبه با ظریف و دیگر وزرای دولت با مسئولیت ایشان انجام شده باید پاسخگوی درز این اطلاعات باشد و بداند که این حوادث تهدیدکننده امنیت ملی کشور است و وی باید پاسخ دهد که این تهدید از کجا نشأت می‌گیرد.

وی با اشاره به سابقه نفوذ در دفتر آقای حسام الدین آشنا در گذشته عنوان کرد: اینگونه نفوذ در مجموعه مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهور در گذشته وجود داشته و الان هم وجود دارد که یک حفره امنیتی است و این اتفاقات علی‌رغم آنکه برخی دولتی‌ها با تهیه و مصاحبه‌های این مرکز با مسئولین دولتی مخالف بودند اما دست‌های پنهان بر انجام این مصاحبه اصرار داشت. (حسینعلی حاجی دلیگانی.08/02/1400)

رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به دوگانه سازی میدان و دیپلماسی اذعان داشت: اگر کسانی به هر دلیلی دوگانه سازی فرصت طلبانه از قدرت میدانی و قدرت دیپلماسی را فراهم کنند و این را یک دوگانه مجزا معرفی می کنند، بدانند که این ضد منافع ملی ما است و هیچ منطقی در آن نیست، مگر فرصت طلبی.

وی افزود ما روی حاج قاسم حساسیم،خدشه وارد کردن به ساحت ایشان برای ما سخت و غیر قابل تحمل است. (محمدباقر قالیباف.08/02/1400)

رئیس جمهور نیز در جلسه هیأت دولت در قبال این رخداد بیان کردند: که این یکی از افتخارات کشور ما است که مسئولین حاضر هستند آزادانه نظرات خود را بگویند. البته گاهی برخی از نظراتی که بیان می شود به گونه ای نیست که بتوان آن هارا منتشر کرد زیرا دشمن از آن مباحث سوءاستفاده خواهد کرد.

همچنین ایشان در ارتباط با تفکیک میدان از دیپلماسی  افزودند،اگر کسی فکر می کند که یا باید سیاست دفاعی پیروز شود یا مذاکرات، این ها حرف های دقیقی نیست.

من باب سرقت فایل صوتی که انجام گرفته نیز وزارت اطلاعات مسئول این کار است و باید تمام توانشان را خرج کنند تا بفهمند این فایل صوتی چگونه به سرقت رفته است. (حسن روحانی.08/02/1400)

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب درمراسم آیین معارفه جانشین و معاون هماهنگ کننده نیروی قدس سپاه واکنشی به صحبت های پرحاشیه وزیرامورخارجه نشان دادند و افزودند : همه می‌دانیم و می‌دانند که دیپلماسی بدون مضمون و محتوای قدرت صوت و کلمه ای بیش نیست و امروز جهان برای صوت و کلمه‌ای که بدون پشتوانه قدرت باشد احترامی قائل نمی شود، نفوذ کلام پشتوانه قدرت می‌خواهد، سپاه و نیروی قدس آن و فرمانده رشید و فرماندهان شجاع آن این قدرت را می‌ساختند.(سرلشگر حسین سلامی.08/02/1400)

اظهارات وزیرامور خارجه در واکنش به حوادث اخیر ایجاد شده در انتشار فایل صوتی:

بسیار تاسف خوردم که چگونه یک بحث نظری محرمانه پیرامون ضرورت هم‌افزایی دیپلماسی و میدان به منظور استفاده دولتمردان بعدی از تجربیات گرانبهای ۸ سال گذشته به یک کشمکش داخلی تبدیل می‌شود و آسیب شناسی صادقانه و مشفقانه برخی روندها به مثابه انتقاد شخصی معرفی می‌گردد.

افتخار رفاقت عمیق و همکاری بنده با حاج قاسم بیش از دو دهه ادامه داشته و رابطه قلبی و کاری ما تا هنگام شهادت ایشان نه تنها کمرنگ نشد بلکه همواره تعمیق یافت.

در ۴۰ سال گذشته کوشیده‌ام در تحلیل مجتهد و در اجرا مقلد باشم. در مقام کارگزار همواره تابع سیاست‌های مصوب کشور بوده و از آنها با قدرت دفاع کرده‌ام.  اما در بیان نظر کارشناسی، عافیت طلبی، مماشات و خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام.

تقلیل بحث نظری در خصوص ارتباط دو بال قدرت خارجی جمهوری اسلامی ایران، یعنی دیپلماسی و میدان، به مثابه بهانه‌ای برای دوگانه سازی میان نظامیان سرافراز و دیپلمات‌های غیور که هر دو برای عزت و سربلندی ایران عزیز می‌کوشند، نه تنها کوته اندیشانه بلکه در تقابل کامل با نگرش این دانشجوی روابط بین‌الملل است که میدان و دیپلماسی را مقوم و مکمل می‌داند. (محمدجواد ظریف)

ورود دادستانی عمومی انقلاب تهران به وقایع اخیر در پیرامون انتشار فایل صوتی محرمانه:

در پی انتشار فایل صوتی طبقه بندی شده از وزیر امورخارجه، از حیث جنبه عمومی جرم، با دستور دادستان تهران جناب آقای علی القاصی مهر، پرونده قضائی در دادسرای امنیت تهران تشکیل گردیده است.

در این اطلاعیه، اتهام اصلی مطرح در این پرونده، انتشار و قراردادن اطلاعات طبقه بندی شده کشور در اختیار افراد فاقد صلاحیت می باشد. طبق ماده 501 قانون مجازات اسلامی و قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری، مباشران و معاونان این اعمال تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرند و برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.(07/02/1400)

پس لرزه های بعد از انتشار فایل صوتی چنان بود که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در حکمی علی ربیعی را جایگزین حسام الدین  آشنا درمرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری کرد.  

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!