سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۰۸:۵۷
فرهنگ و هنر - کد خبر : 9249
پنجشنبه، ۱۶ ارديبهشت، ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰

صحبت هایی با وحید نفر

وحید نفر از دردی که میکشد صحبت میکند

صحبت هایی با وحید نفر

به گزارش خبرگزاری ایران زمین ، نرگس کیانی: وحید نفر، نویسنده، کارگردان، بازیگر، گوینده و صداپیشه بارها و بارها روی صحنه تئاتر در قامت شخصیت‌های گوناگون درخشیده است؛ از «هملت و دن‌کیشوتِ» تاجبخش فنائیان تا «دیده‌بان» محمدرضا خاکی، از «چشم به راه میرغضبِ» حسین کیانی تا «شیرهای خان‌باباسلطنه»ی افشین هاشمی و از «شیروانی داغ» و «شمعدانی‌ها»ی ایوب آقاخانی تا «بوقلمون» و «کلنل» و «دو روی روایت نادریِ» خیرالله تقیانی‌پور.

نفر برای بینندگان تلویزیون هم چهره‌ای آشناست و تاکنون با آثاری چون «نجوا»ی ابراهیم شیبانی، «نَجلا»ی خیرالله تقیانی‌پور، «بیگانه‌ای با من استِ» احمد امینی و آرش معیریان و این شب‌ها با «بچه مهندسِ ۴» احمد کاوری مهمان خانه‌هایشان است.

بازیگر فیلم‌های سینمایی «این‌جا بدون من» بهرام توکلی و «قندون جهیزیه»ی علی ملاقلی‌پور را اهالی سینما هم می‌شناسند

آشنایی با وحید نفر:

. وحید نفر دارای مدرک کارشناسی بازیگری از موسسه آموزش عالی سوره تهران 1383 و کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتراز دانشکده هنرهای زیبای تهران 1386 است. ، از جمله دیگر فعالیت های او می توان به نویسندگی ، صداپیشگی ، عروسک گردانی اشاره کرد.

آقای نفر دو خواهر و دو برادر دارد و اصالتا از ترک های قشقایی شیراز می باشد ، در سال 83 از دانشگاه سوره لیسانس و از دانشگاه تهران  سال 86 فوق لیسانس گرفته است.

این بازیگر پر افتخار عرصه تئاتر تجربه زیادی در دوبله فیلم و انیمیشن و بازی های رایانه ای نیز دارد که می توان به سیاره گنج ، کارخانه هیولاها ، گوژپشت نتردام 2، آواتار و … می تواند شاره کرد.

گفت‌وگویی با وحید نفر در فیلم «بچه مهندس ۴»

اواخر سریال «نَجلا» بود و ما در دفتر آقای سعید سعدی، تهیه‌کننده آن سریال و همچنین تهیه‌کننده «بچه مهندس» بودیم. آن زمان ما در حال تصویربرداری «نَجلا» بودیم و «بچه مهندس ۴» هم در مرحله پیش‌تولید و انتخاب بازیگر قرار داشت و دوستان دستیار کارگردان و برنامه‌ریز «نَجلا» که با «بچه مهندس ۴» مشترک بودند هم حضور داشتند.

حدود دو ماه از پایان تصویربرداری «نَجلا» گذشت و پیش‌تولید «بچه مهندس ۴» در حال پیش‌ رفتن بود که برای بازی در نقشی منفی به آقای احمد کاوری، کارگردان کار پیشنهاد شدم. آشنایی من و آقای کاوری به تئاتر برمی‌گشت و اگرچه پیش نیامده بود که در نمایشی هم‌بازی باشیم اما هم ایشان به من لطف داشتند و نمایش‌هایم را دیده بودند و هم من افتخار داشتم که کارهای ایشان را ببینم.

آن زمان هنوز نقش صولت کامل نشده بود و آقای کاوری چشم‌اندازی از نقش به من داد و وارد «بچه مهندس ۴» شدم.

اشاره کردید که «به واسطه شرایط حاکم بر فضای دنیای تصویر، منِ بازیگر را در هر کار تازه‌ای برای نشان دادن همان توانایی‌هایی می‌خواهند که یک بار دیده‌اند و تصوری در مورد توانایی‌هایی که ندیده‌اند، ندارند»، آن‌چه این شرایط را شکل داده است، چیست؟ و در واقع چه اتفاقی می‌افتد که اهالی دنیای تصویر از توانایی‌ها و قابلیت‌های اهالی تئاتر بی‌خبرند و خواسته و ناخواسته آن‌ها را در چرخه تکرار می‌اندازند بی آن که بدانند این هنرمندان توانایی ساخت چه شخصیت‌های پرقدرت دیگری را هم دارند؟

به نظر من، ما از این لحاظ دچار فقریم. توضیح می‌دهم که منظورم چیست. اگر به تیتراژ سریال‌های خارجی دقت کنید، بعد از نام بازیگران، عنوان «انتخاب بازیگر» را می‌بینید. شخصی که تحقیق و آثار متفاوت را رصد می‌کند تا به پاسخ این سوال برسد که چه کسی با چه توانایی‌هایی برای چه نقشی از کجا انتخاب شود؟ آن که انتخاب می‌شود ممکن است تا به حال جلوی دوربین نرفته باشد و تنها روی صحنه تئاتر درخشیده باشد اما حائز نزدیک‌ترین ویژگی‌ها به شخصیتی است که انتخاب‌کننده بازیگر می‌خواهد.

متاسفانه این وظیفه مهم در تلویزیون و سینما و شبکه نمایش خانگی ما در دست دوستانی است که خود را تنها به کسانی محدود می‌کنند که از قبل می‌شناسند، کسانی که امتحان‌شان را پس داده‌اند. در نتیجه عزیزی که مسئولیت انتخاب بازیگر را بر عهده دارد با خود می‌گوید این بازیگر و این بازیگر به نقشی که می‌خواهیم نزدیکند و این نزدیکی و دوری را تنها براساس آن‌چه پیش‌تر از هر کدام از آن‌ها صرفا در دنیای تصویر دیده است می‌سنجد.

  • بیشتر بخوانید
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگ و هنر
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگ و هنر
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!