شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۰۹:۰۴
فرهنگ و هنر - کد خبر : 8291
دوشنبه، ۰۹ فروردين، ۱۴۰۰ - ۹:۰۰

رشد پنج برابری استفاده از نشر الکترونیک و کتاب‌های صوتی در کرونا

کرونا برای فعالان حوزه نشر الکترونیک بیش از آنکه تهدید باشد، فرصت بود.

رشد پنج برابری استفاده از نشر الکترونیک و کتاب‌های صوتی در کرونا

به گزارش پايگاه خبري و تحليلي ايران زمين ، شیوع ویروس کرونا در جهان تأثیر غیر قابل انکاری بر صنعت نشر گذاشته است. برخی از شرکت‌های بزرگ نشر به دلیل خطر شیوع ویروس نتوانسته‌اند در بازه‌ای چند ماهه به تعهدات خود برای چاپ کتاب عمل کنند و از سوی دیگر، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و تأکید دولت‌ها بر این امر، سبب شده تا کتاب‌فروشی‌های کوچک تا مرز تعطیلی پیش روند. وقتی چرخ اقتصادی نچرخد، تعدیل نیروی کار هم حتمی است؛ امری که بنا بر گزارش رسانه‌هایی چون نیویورک تایمز، در برخی از کشورها مانند آمریکا در ماه‌های اولیه شیوع ویروس به صورت محسوس رخ داد.

اما شیوع این ویروس تأثیر دیگری نیز بر صنعت نشر گذاشته است. ترس از مبتلا شدن به این بیماری که به خرد و کلان رحم نمی‌کند و نفس‌ها را می‌گیرد، سبب شده است تا فروش کتاب‌های چاپی به کم‌ترین میزان خود در کشورهای مختلف برسد. از سوی دیگر، استقبال از کتاب‌های الکترونیک و صوتی در چند ماه گذشته یا فروش آنلاین کتاب توسط ناشران با رشد قابل توجهی همراه بوده است.

در ایران نیز انتشار خبر ورود کرونا به کشور، میزان فروش کتاب‌های صوتی و دیجیتال را افزایش داده است؛ موضوعی که عموماً با عادت کتاب‌خوانی ایرانی‌ها کمی فاصله دارد. از سوی دیگر، پلتفرم‌های عرضه‌کننده کتاب‌های الکترونیک نیز تلاش کردند تا با ارائه خدمات مختلف این استقبال را بی‌پاسخ نگذارند. به هر روی، رشد پنج برابری استفاده از نشر الکترونیک و استقبال به سمت کتاب‌های صوتی در یک سال گذشته، حکایت از این دارد که عادت کتاب‌خوانی ایرانی‌ها در حال تغییر است. شرایط کرونا سبب شد تا میزان استفاده از این بستر، پنج برابر افزایش داشته باشد. از این جهت کرونا برای فعالان حوزه نشر الکترونیک بیش از آنکه تهدید باشد، فرصت بود

می‌توان گفت کرونا بر دو مقوله تأثیرگذار بود؛ نخست آنکه ناشرانی که حضور نداشتند، آمدند و از این فضا الکترونیکی استفاده کردند و دیگر اینکه، ناشرانی که پیش‌تر در این فضا فعال بودند، کار خود را قوت بخشیدند و آثار بیشتری را عرضه کردند

پیشکسوتان این حوضه معتقدند : ((شاید در سال‌های گذشته ما باید بیشتر به سمت ناشران می‌رفتیم تا بیایند و همکاری کنند، اما در سال 99 ناشران خودشان این استقبال را نشان دادند و درخواست همکاری داشتند. ))

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگ و هنر
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگ و هنر
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!