پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۶:۵۳
سیاست - کد خبر : 9182
دوشنبه، ۱۳ ارديبهشت، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

خطیب زاده : وزارت خارجه ماموریت محور است

وقتی متون به مرحله نگارش می رسند نیازمند دقت است، براساس دقت جلو می رویم، تعجیل نداریم ولی اجازه نمی دهیم گفتگوها در چارچوب کمیسیون برجام فرسایشی شود

خطیب زاده : وزارت خارجه ماموریت محور است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین،  سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که به صورت مجازی برگزار می شد به سوالات آنان پاسخ داد.

سعید خطیب زاده در مورد سفرهای وزیر امور خارجه به کشورهای همسایه اظهار داشت: دوشنبه گذشته در ادامه سفرهای منطقه ای ظریف ، او گفتگوهای خود را در بغداد و بعد در عمان و کویت ادامه داد. در هر سه کشور با مقام های این کشورها درباره مسائل منطقه ای ، دوجانبه ، منطقه و جهان اسلام گفتگو انجام شد و سفر منطقه ای موفقی بود.

خطیب زاده با بیان اینکه کمیسیون فصلی برجام ادامه نشست های خود را داشت که روز شنبه به اتمام رسید، گفت: هیئت ها برای برخی مشورت ها به پایتخت ها برگشتند و در حال رایزنی هستند. روز چهارشنبه نیز من در کمیته اطلاعات مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کردم که درباره کارزارهای ضد اطلاعاتی و انحصار در فضای مجازی صحبت کردم ، همچنین کمیسیون مشترک برجام روز جمعه کارش را ادامه می دهد.

در مورد تبادل زندانیان همیشه طرح هایی مطرح است

وی در پاسخ به سوالی راجب تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، بیان کرد: مسئله زندانی ها همواره در دستور کار ایران بوده است، جدا از گفتگوها و مسائلی که در مورد برجام دنبال می شود همیشه طرح ها و ایده هایی مطرح بوده است و این گزارش ها از منابع آگاه تائید نمی شود. در مورد آزاد شدن هفت میلیارد دلار از دارایی های ایران هم این منابع باید همگی باهم آزاد شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات ایران و عربستان و انجام اقدام جدی برای برقراری روابط رسمی، گفت: تغییر لحن و گفتمان به کاهش تنش ها کمک زیادی می کند ولی تا به تغییر رفتار منتهی نشود، منجر به نتیجه عملی نخواهد شد. همواره آماده گفتگوها در هر سطح و شکلی با همسایگان از جمله عربستان را داشتیم و داریم. فکر می کنیم کشورهای منطقه و ملت های دو کشور نتیجه و ثمره چنین گفتگوهایی که صلح و ثبات و پیشرفت است خواهند دید، بی شک دو کشور تردیدی در این مورد ندارند.

اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را نمی دهیم

خطیب زاده در جواب این پرسش که مذکرات وین در چه مرحله ای است، عنوان داشت: وزارت خارجه ماموریت محور است و این دستگاه براساس ماموریت نهادهای بالادستی اقدام می کند. مذاکرات وین در این چارچوب است، اکنون دو متن به شکل اولیه هم در بحث هسته ای و هم تحریم ها را داریم. وقتی متون به مرحله نگارش می رسند نیازمند دقت است، براساس دقت جلو می رویم، تعجیل نداریم ولی اجازه نمی دهیم گفتگوها در چارچوب کمیسیون برجام فرسایشی شود.

آنچه مهم است برجام " نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم" باید اجرایی شود، این مسئله ای است که در کمیسیون مشترک مطرح کردیم و در این دو حوزه در حال حرکت هستیم.

وی در مورد اظهارات انگلیسی ها راجب مباحث حقوقی با تهران در خصوص مسیر آزادی "نازنین زاغری" گفت: گفتگوهای حقوقی بین ما و انگلستان در این خصوص در جریان نیست. قوه قضائیه باید در خصوص پرونده و موضوع اظهارنظر کند، دولت انگلستان در موضوعات مختلف نظرات خود را به ما اعلام کرده و ما هم پاسخ های شفاف و روشن داده ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه راجب اظهارات منتسب به جو بایدن در دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی درباره بازگشت طولانی آمریکا به برجام، بیان کرد: درباره صحت و سقم اظهارات مطرح شده، نمی توانم اظهارنظر کنم. سیاست ایران بازگشت همه جانبه آمریکا به ذیل تعهدات در قطعنامه 2231 با دقت و کلمه به کلمه است، لذا نه عجله داریم و نه وارد بازی فرسایشی می شویم. آنچه مهم است این است که بازگشت آمریکا باید یکجا ، قطعی و قابل راستی آزمایی باشد. آنچه تدوین می شود باید همراه با دقت باشد ، هر وقت متنی وارد مرحله نگارش می شود با دقت بیشتری انجام خواهد شد.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!