سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۱۶:۵۵
سلامت - کد خبر : 9340
سه شنبه، ۲۱ ارديبهشت، ۱۴۰۰ - ۴:۰۰

تاثیر فاصله بین دریافت دوز های واکسن کرونا و میزان ایمنی سازی آن

با رعایت افزایش بازه فاصله زمانی ۱۲ هفته یا بیشتر بین دو نوبت واکسن در گروهی که مورد آزمایش قرار گرفت، تأثیرگذاری واکسن تا ۸۱ درصد در مقایسه با گروه مورد آزمایش دیگر که واکسینه نشده بودند، افزایش یافت.

تاثیر فاصله بین دریافت دوز های واکسن کرونا و میزان ایمنی سازی آن

به گزارش پایگاه خبرگزاری ایران زمین، شش هفته پیش کمیسیون واکسن آلمان اعلام کرد که برای ایجاد یک ایمنی کامل بهتر است که فاصله زمانی بین دریافت دوز اول واکسن آسترازنکا با دوز دوم آن ۱۲ هفته (۳ ماه) باشد.

استراژدی این تعریف از فاصله زمانی دو نوبت هم این بود که از یک سو بتوانند تا آنجا که ممکن است به شمار بیشتری از شهروندان نخستین نوبت واکسن را تزریق کنند و از سوی دیگر به این دلیل که مشخص شد اثربخشی واکسن با رعایت این فاصله زمانی بیشتر می‌شود.

اما وزیر بهداشت و درمان آلمان این ایده را چند روز پیش رد کرد و از کوتاه کردن این فاصله زمانی به ۴ هفته سخن گفت. دلیلش هم این بود که خیلی‌ها ترجیح می‌دهند دومین نوبت واکسن را از جمله به دلیل تعطیلات پیش روی تابستانی، زودتر دریافت کنند.

در تأییدیه آژانس دارویی اروپا که مجوز استفاده از واکسن آسترازنکا را صادر کرده است هم فاصله زمانی مجاز بین دو نوبت واکسن بین ۴ تا ۱۲هفته اعلام شده است.

این مسئله که فاصله زمانی بیشتر میان دو نوبت به افزایش اثربخشی کمک می‌کند برای وزیر بهداشت آلمان روشن بود اما اطمینان از ایمنی بهتر با برنامه‌ریزی برای تعطیلات پیش رو جور در نمی‌آید. به همین دلیل ایالات مختلف در آلمان از پنجشنبه گذشته مقدمات رسمی کوتاه کردن بازه زمانی دریافت واکسن را فراهم و اولویت‌بندی دریافت واکسن آسترازنکا را در سراسر آلمان لغو کردند.

کوتاه شدن فاصله دو تزریق و تأثیر آن بر اثربخشی

به گزارش دویچه وله، اکنون پرسش اینجاست که در مورد شهروندانی که خود را با آسترازنکا از این پس واکسینه می‌کنند، کاهش مدت زمان فاصله بین دو دوز به ۴ هفته تا چه حد بر اثربخشی و ایمنی واکسن تأثیر می‌گذارد؟

مشکل برای پاسخ دادن به این پرسش، کمبود مطالعه در این باره است. اما در ماه فوریه نتایج یک مطالعه که در مجله تخصصی لانست به چاپ رسید، پاسخ‌های شگفت‌انگیزی در این‌باره ارائه می‌داد.

در این مطالعه آمده بود که با رعایت افزایش بازه فاصله زمانی ۱۲ هفته یا بیشتر بین دو نوبت واکسن در گروهی که مورد آزمایش قرار گرفت، تأثیرگذاری واکسن تا ۸۱ درصد در مقایسه با گروه مورد آزمایش دیگر که واکسینه نشده بودند، افزایش یافت.

با کاهش این فاصله زمانی به کمتر از ۶ هفته اما ایمنی ایجادشده تا ۵۵ درصد کاهش می یابد. هنوز نمی‌توان این ارقام را با قاطعیت به دلیل نبود مطالعات تکمیلی تأیید کرد اما برخی کارشناسان در آلمان می‌گویند، بد نیست که این جنبه قضیه هم در زمانی که شهروندان با کوتاه کردن فاصله دو دوز سعی در برنامه‌ریزی برای مسافرت تابستانه‌شان دارند، در نظر گرفته شود.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!